LONGINES M.A.M absolvire - 1939
In numarul 6 din 2001 al revistei de aviatie Top Gun, la paginile 12-13, sub semnatura lui Mihai Andrei este prezentat un foarte interesant ceas de mana. Articolul la care fac referire se numeste - “Scoala de remorcaj planoare militare de transport – DFS 230” si este un superb omagiu pentru activitatea unei personalitati a aviatiei militare romane din WW2 - cdor. av. Mircea Gabureanu cel care a fost comandantul Scolii de pilotaj planoare militare de transport (1943-1944).
In comunitatea pasionatilor de istoria aviatiei este bine-cunoscuta o imagine a lt. av. Mircea Gabureanu in care, intre alte detalii, se poate observa la mana acestuia un ceas de mana, dreptunghiular.
sursa imagine: prin amabilitatea lui Dan Melinte
Articolul lui Mihai Andrei ofera sansa (in urma unui interviu cu aviatorul Mircea Gabureanu) de a prezenta cateva amanunte si un detaliu al acestui ceas:
"Mircea Gabureanu, nascut la 28 august 1916, este absolvent al promotiei a XIV-a de piloti, 1939 - Otopeni, devenind sublt. av., brevetat ca pilot pe avioanele Fleet F-10 si Potez XXV...
Mircea Gabureanu a activat (...), zburand pe avioanele IAR-39, IAR-80, IAR-80D, Iak-11 si Iak-18, trecand in rezerva in anul 1958...
La despartire, dupa depanarea amintirilor, a scos de la mana ceasul , amintire gravata a promotiei de piloti 1939. Ceasul functioneaza perfect si acum, dupa 62 de ani de activitate, masurand cu precizie care se vrea infinit..." (Mihai Andrei, iunie 2001)
sursa: Top Gun nr.6(22), iunie 2001, pag. 12-13 | articol Mihai Andrei -
“Scoala de remorcaj planoare militare de transport – DFS 230”
Din cautarile mele, in 2009, acest articol era singurul care facea referire (inclusiv cu imagini) la un ceas primit de pilotii romani pana la momentul in care, pe forumul ceasornicar.ro, s-a inceput detalierea acestui subiect.
Un articol extrem de valoros! Informatiile prezentate au fost de mare folos, in cautarile ce au urmat, pentru a afla mai multe despre aceste ceasuri.
Ceasul in discutie (producatorul nu este mentionat in articol) este inscriptionat pe capacul spate:
- - - - - - - - - - - - - - -
Sub.-Lt. Av.
GABUREANU M.
1939-PROMOTIA-XIVa
- - - - - - - - - - - - - - -
Ceasul are cadran alb, indecsi cifre arabe doar pentru orele pare, minute si secundar central. Pasionati au putut recunoaste in imagine numele Longines si in consecinta mecanismul era foarte probabil sa fie una din putinele variante din epoca, pentru forma dreptunghiulara, cu secunda centrala - calibrele 9L sau 25.17 !
Cataloagele Longines pentru acest model (imagini dreapta din cataloage 1936-39) precizeaza:
- carcasa otel inox, capac spate presat;
- dimensiuni: 22 x 38 mm;
- calibru 25.17, actionare manuala, mecanism decorat "cotes de Geneve";
Cautarile incepute in iunie.2009, inclusiv in arhivele militare de la Pitesti, nu au oferit informatii despre aceste ceasuri Longines dreptunghiulare (in termeni orlogeri uneori numite si "tank") care in mod evident s-au regasit la mana aviatorilor romani inainte si in timpul WW2. O colectie importanta de fotografii din epoca (WW2), din care sunt prezentate in continuare, statea marturie. In absenta unui serial de pe mecanism Muzeul Longines nu a putut oferi informatii la acel moment:
[adj. av. Casian Teodorescu la bordul IAR-80 nr. 139]:
sursa imagine: Dan Antoniu, George Cicos - "IAR 80 le Heros meconnu", Editions TMA, 2008, pag. 44"
[cpt. av. Bazu Cantacuzino impreuna cu cpt. av. Scurtu si slt. av. Milu]:
sursa imagine: Aripi Romanesti, 1943, nr.48, pag.23
[pilot si observator in misiune]:
sursa imagine: Der Adler
[piloti romani]:
sursa imagine: Der Adler
[aviatori romani]:
sursa imagine: prin amabilitatea istoricului de aviatie Dan Antoniu
[aviatori romani]:
sursa imagine: Der Adler, nr.10, mai 1943
* * *
Un al doilea ceas din aceasta serie (denumita in virtutea anului de promotie mentionat in articolul lui Mihai Andrei - "Longines M.A.M. absolvire 1939") a "aparut" abia in 2013. Prin aducerea piesei in colectia Ceasuri pentru Romania, in baza serialelor inscriptionate pe mecanism si interiorul capacului spate, Muzeul Longines (multumiri Mara Celant!) a putut oferi primele detalii. Ulterior, in aprilie.2014, intr-o documentare in arhivele Longines, subiectul a putut fi completat.
In intervalul aprilie.1939 - iulie.1940 au fost fabricate pentru Romania - 252 de astfel de ceasuri (245 buc. inox + 7 buc. aur) pentru mai multe serii - promotii ale Scolii de Aviatie Militara Cotroceni (piloti si personal de bord dar posibil au primit ceasuri si alte categorii de militari - ofiteri instructori, comandanti, etc).
In colectiile de la noi sunt cunoscute (iulie.2018) 5 ceasuri (imagini in coloana dreapta):
• "Sub-Lt. Av. Gabureanu M." - 1939 Promotia XIVa | serial: nedisponibil
• "Sub-Lt. Mec. Alexandrescu C." - 1939 Promotia XIIa | serial: 5’794’297 (ref.2233)
• "Sub-Lt. Av. Teodoreanu N." - fara an-promotie | serial: 5’794’327 (ref.2356)
• "Sub-Lt. Mec. Dragos M.M." - 1939 Promotia XIIa | serial: 5’794’301 (ref. 2233)
• "Sub-Lt. Mec. Balteanu C-tin" - fara an-promotie | serial: 5’867’671 (ref. 2356)
Comenzile au fost lansate de Ministerul Aerului si Marinei (M.A.M. nr. comenzi - 88/93/97 din 1939-1940) si s-au derulat prin Max Weissblueth cu livrari directe catre M.A.M.
Din ce se pastreaza in arhive au fost cel putin 4 transe de fabricatie/livrari? (60 + 7 + 106 + 79) dar detaliile nu sunt intotdeauna foarte limpezi.
Referintele inscriptionate pe interiorul capacului pentru variantele in inox (245 buc.) au fost:
• ref. 2233 | 63 buc. | ex. ceasul "Alexandrescu" si "Dragos";
• ref. 2356 | 167 buc. | ex. ceasul "Balteanu" si "Teodoreanu";
• ref. 2287 | 12 buc. | niciun ceas identificat in colectii;
• ref. 1975 | pentru un lot foarte "scurt" de 3 ceasuri; niciunul identificat in colectii.
Exteriorul capacelor a fost inscriptionat la Longines conform mentiunii din arhive:
"Sur fonds en bas inscription Promotion 1939 Incorporation x nom d’officier".
Mai multe liste cu numele ofiterilor, pentru inscriptionare la fabrica Longines, au fost trimise in ianuarie - februarie.1940 (Mr. K. / 29.01.1940 si 06.02.1940) si de la aceasta informatie cred ca ceasurile s-au livrat doar in 1940, pana in luna iulie.
Cel mai mic serial pentru ceasurile din acest lot - 5’660’892 (ref. 1975 / 3 buc. - singurele in varianta calibru cu 15 rubine)
Cel mai mare serial pentru ceasurile din acest lot - 5’867’714 (ref. 2356)
Ceasurile au fost ambalate in cutii Longines albastre. Registrele mai mentioneaza - cristal mineral concav incasabil "Silex".
Pentru variantele in aur nu este mentionat un numar de referinta si codificarea mecanismului difera fiind mentionat 25.17 L s (un "s" intr-un cerc fata de "+" la cele din inox). Serialele ceasurilor din aur sunt cuprinse in intervalul: 5’686’954 - 5’687’018
Intregul lot de ceasuri (inox sau aur) au fost echipate cu calibrul 25.17 in varianta "secunda centrala" (25.17S in volumul Linder - vezi bibliografie mai jos). Registrele Longines mentioneaza 25.17 L+ | 16 rubine desi acelasi Linder noteaza pentru acest calibru 17 rubine. A exista chiar o exceptie (ref. 1975 | 3 ceasuri) in care se precizeaza in registre "15 rubine".
Calibrul Longines 25.17/25.17S a fost lansat in 1935 ca demers de crestere a productivitati fabricii si de realizarea de mecanisme cu un grad mai mare de precizie. Caracteristicile principale pentru 25.17 "secunda centrala - indirecta": dreptunghiular - 26.00 x 17.80 mm / 5.20 mm grosime (7 3/4 - 11 linii), 5 punti, 7 roti, balans bimetalic cu arc tip Breguet, 18000 vph.
[imagine final - centralizator informatii Longines cal. 25.17 M.A.M absolvire - 1939]
BIBLIOGRAFIE:
1. Mihai Andrei - “Scoala de remorcaj planoare militare de transport – DFS 230” | revista Top Gun nr. 6/2001, pag. 12-13;
2. Patrick Linder - "At the Heart of an Industrial Vocation - Longines watch movement (1832-2007). Tradition, know-how, innovation", Edition des Longines, 2007, pag. 420-421;
3. Dan Antoniu, George Cicos - "IAR 80 le Heros meconnu", Editions TMA, 2008, pag. 44;
4. colectiile revistelor - "Aripi Romanesti" si "Der Alder".
* * *
Multumesc pentru suportul in documentare Muzeului Longines - Mara Celant dar si colectionarilor Nicolae Gherghin, Paul Doloiu si I. & T. Spanache ce m-au ajutat cu imagini si detalii despre ceasuri din colectiilor lor. Multumiri dlui Mihai Andrei pentru permisiunea de a prelua articolul din revista Top Gun dar si pentru extraordinarul suport oferit (imagini, informatii, recomandari).
Multumiri dlor Dan Antoniu si Dan Melinte pentru imaginile puse la dispozitie.
Orice informatii suplimentare, corecturi sau comentarii sunt binevenite. Folositi coordonatele din Contact sau pagina de Facebook - aici.
Brasov, iunie.2009 [up-date: iulie.2018]