Mecanisme, cadrane şi inscripţionări la ceasurile deşteptătoare de tip “C.F.R.”
Cornel Cătălin GAVRILĂ Membru al Societăţii Numismatice Române, secţia Braşov[articol aparut in Anuarul Asociatiei Colectionarilor din Salaj, volumul VIII/2019]
[partea II / pentru partea I - aici]
4. Tipuri de mecanisme, cadrane şi inscripţionări [continuare de - aici]
Kienzle (fondată de Jakob Kienzle în Schwenningen, Württemberg21) a produs pendule, ceasuri de birou şi ceasuri deşteptătoare; pentru acestea din urmă, s-au utilizat mai multe tipuri de mecanisme având soneria pe clopot. Mecanismul de bază utilizat, de tip mare, prezentat în fig. 16, a, respectă dimensiunile exterioare ale cutiei şi distanţele dintre axele secundarului şi a indicatorului alarmei faţă de axa centrală a minutelor şi orelor (20 mm). Este cel mai utilizat mecanism, la ceasurile inscripţionate cu C.F.R. Ceasurile deşteptătoare cu clopot de acest tip au fost prevăzute cu un capac imprimat cu un model propriu, compus din sigla cu ceas înaripat, de la care pleacă raze radiale în relief. În dreptul găurilor de trecere pentru cheiţe şi a gurii de reglaj, capacul este plan. Pe lângă capac, la multe modele de ceas, Kienzle şi-a personalizat şi cheiţele, acestea fiind ştanţate cu acelaşi model de ceas înaripat.
În anii premergători celui de-al doilea război mondial, şi acest producător a urmat tendinţa generală a economiei de material şi a optimizării, micşorând dimensiunile mecanismelor şi grosimile plăcilor (fig. 16, b). Au fost menţinute dimensiunile exterioare ale cutiei şi distanţa dintre axa indicatorului alarmei şi axa centrală a minutelor şi orelor, de 20 mm, dar a fost micşorată la 16 mm distanţa dintre axa secundarului şi axa centrală a minutelor şi orelor. De asemenea, au fost preferate capacul plan cu un cerc exterior în relief, respectiv cheiţele simple.
La ceasul din fig. 17, a, cu mecanism de tip mare, cadranul este tipărit cu culoare neagră; marca inscripţionată pe cadran este ceasul înaripat cu numele KIENZLE deasupra22, inscripţionată în interiorul cadranului mic al soneriei, în partea inferioară. Ceasul are indicatoarele pentru ore şi minute respectiv cifrele de pe cadran impregnate cu substanţă luminiscentă (radium).
Inscripţionarea de tip C.F.R. a cadranului, de asemenea de culoare neagră, are în dreptul orei 3 o locomotivă cu abur, în semiprofil, cu fum, fiind îndreptată spre centrul cadranului (tip Kienzle). În dreptul orei 9, este scris cu litere mari, prescurtat şi subliniat, C.F.R., iar dedesubt, mai mic, pe două rânduri Patent / Original Kienzle. Aceeaşi personalizare se regăseşte şi la cadranul din fig. 17, b, tipărit integral cu culoare neagră.
Varianta din fig. 17, c, semnată stilizat Kienzle23, are modelul de bază al cadranului, cu ore post meridian, marca şi personalizarea de tip C.F.R. tipărite cu culoare neagră. Aceasta prezintă aceeaşi locomotivă de tip Kienzle iar în dreptul orei 9, cu litere mari, prescurtat, C.F.R.; central, sub gaura indicatoarelor orelor şi minutelor este tipărit Kienzle Ia.
Deşteptătoarele cu mecanism micşorat, prezintă cadrane tipărite integral cu culoare neagră. Sigla utilizată la acestea este semnătura Kienzle stilizată, plasată dedesubtul cadranului mic al soneriei, mult redus ca diametru. Inscripţionarea suplimentară a cadranului, tot de culoare neagră, are în dreptul orei 3 aceeaşi locomotivă cu abur, de tip Kienzle, îndreptată spre centrul cadranului (fig. 18).
O variantă de cadran, prezentată în fig. 18, a, are în dreptul orei 9, cu litere mari, prescurtat, C.F.R., subliniat, iar dedesubt, mai mic, Patent. O altă variantă (cu inscripţionarea orelor post meridian), prezentată în fig. 18, b, are în dreptul orei 9, doar inscripţia C.F.R., scris cu litere mari şi prescurtat.
Haller (fondată de Thomas Ernst Haller24) a fost un producător german de ceasuri deşteptătoare, de voiaj, pendule, etc. A fuzionat în 1929 cu Kienzle.
Ceasurile deşteptătoare cu clopot, marca Haller, au fost fabricate având încorporat mecanismul Kienzle, prezentat în fig. 16, b. Marca ceasului este tipărită doar pe cadran, iar capacul este plan cu un cerc exterior în relief, care înconjoară porţiunea care conţine găurile de trecere pentru cheiţe, gura de reglaj, precum şi indicaţiile acestora. Cheiţele utilizate de acest producător sunt simple, rabatabile.
Deşteptătoarele Haller prezintă cadrane tipărite cu culoare neagră, combinate cu diferite seturi de ace indicatoare. Sigla utilizată la acestea este o roată-ancoră de ceas, înconjurată de raze radiale, care răsare deasupra mării25. Central, în interiorul roţii se găseşte litera H. Sigla este plasată în interiorul cadranului mic al soneriei, în partea inferioară. Inscripţionarea suplimentară a cadranului, tot de culoare neagră, are în dreptul orei 3 aceeaşi locomotivă de tip Kienzle, îndreptată spre centrul cadranului. În dreptul orei 9, varianta de cadran din fig. 19, a, prezintă inscripţia prescurtată, cu litere mari, C.F.R., iar dedesubt, mai mic, Garantat. Varianta din fig. 19, b, prezintă în dreptul orei 9, cu litere mari, prescurtat, C.F.R., fără alte inscripţii; în afară de siglă, în interiorul cadranului mic al soneriei, în partea superioară a acestuia este tipărită, cu majuscule, marca HALLER. În fig. 19, c, este prezentat un cadran de acelaşi tip, însă fără sigla producătorului, uzura cartonului pe porţiunea respectivă făcând imposibilă determinarea existenţei acesteia. De asemenea, locomotiva lipseşte iar inscripţia prescurtată pe două rânduri C.F.R. / Garantat a fost micşorată şi mutată central, sub gaura indicatoarelor orelor şi minutelor.
Bavaria (marcă cunoscută şi ca “doi vulturi”26) a produs pendule şi ceasuri deşteptătoare, de şemineu, etc. Ceasurile deşteptătoare cu clopot, marca Bavaria, au fost fabricate având încorporat mecanismul Kienzle, prezentat în fig. 16, a. Sigla ceasului este tipărită doar pe cadran, iar cutia, clopotul şi capacul sunt aceleaşi cu Haller. De asemenea, cheiţele sunt simple, rabatabile.
Deşteptătoarele Bavaria prezintă aceleaşi cadrane tipărite cu culoare neagră, utilizate de Haller. Sigla, tipărită în interiorul cadranului mic al soneriei, în partea inferioară prezintă doi vulturi faţă in faţă, cu aripile desfăcute, susţinând un cadran de ceas, peste care este plasată inscripţia BAVARIA. Inscripţionarea suplimentară a cadranului, de culoare neagră, are în dreptul orei 3 aceeaşi locomotivă de tip Kienzle, îndreptată spre centrul cadranului, ca şi modelele Kienzle şi Haller. În dreptul orei 9, cu litere mari, prescurtat, este scris C.F.R., subliniat iar dedesubt, mai mic, Patent (fig. 20).
Mauthe (sau F.M.S., prescurtat de la Friedrich Mauthe Schwenningen27) a produs alături de pendule sau ceasuri de birou şi un număr mare de ceasuri deşteptătoare utilizând mai multe tipuri de mecanisme, fie cu soneria pe clopot, fie pe capac. În timp, urmând tendinţa generală a economiei de material şi a optimizării, dimensiunile mecanismelor au fost micşorate, la fel şi grosimile plăcilor; au fost menţinute însă dimensiunile exterioare ale cutiei şi distanţele dintre axele secundarului şi a indicatorului alarmei faţă de axa centrală a minutelor şi orelor (20 mm). Cel mai utilizat dintre aceste mecanisme, la ceasurile inscripţionate cu C.F.R. este cel din fig. 21, b.
Ceasurile deşteptătoare marca Mauthe sau F.M.S. cu clopot au fost prevăzute cu un capac imprimat cu un model propriu, compus din cercuri concentrice, care delimitează o porţiune centrală plană, de forma unei chei de ceas, porţiune care conţine găurile de trecere pentru cheiţe, gura de reglaj, precum şi indicaţiile acestora, fig. 22, b, c, d. În schimb, pentru ceasurile montate în carcase cilindrice cu soneria pe capac, acesta este plan, cu un cerc exterior ambutisat în relief (fig. 22, e).
Cadranul este tipărit integral cu culoare neagră, exceptând varianta din fig. 22, a, la care orele post meridian sunt tipărite cu roşu. Marca inscripţionată pe cadran este fie vulturul cu aripile desfăcute şi ciocul spre dreapta, ţinând în gheare un cerc împărţit în trei câmpuri, în fiecare fiind câte o literă: F, M, S - prescurtarea de la Friedrich Mauthe GmbH, in Schwenningen am Neckar28 (fig. 22, a, b), fie MAUTHE (fig. 22, c, d, e). Sigla este inscripţionată în interiorul cadranului mic al soneriei, în partea inferioară.
Pentru deşteptătoarele de tip Mauthe (sau F.M.S.), inscripţionarea suplimentară a cadranului, de culoare neagră, are în dreptul orei 9 o locomotivă cu abur, similară ca model cu cea de tip Junghans II, în semiprofil, dar fără fum, fiind îndreptată spre centrul cadranului (numită în continuare tip Mauthe), iar în dreptul orei 3, cu litere majuscule, de dimensiuni mari, prescurtat, C.F.R. - excepţie face varianta din fig. 22, a, la care inscripţia prescurtată, C.F.R. are dimensiuni mai mici. Ceasurile sunt prevăzute fie cu ace indicatoare şi cadran simplu (fig. 22, a, b, c, e), fie având indicatoarele pentru ore şi minute respectiv cifrele de pe cadran impregnate cu substanţă luminiscentă (fig. 22, d).
Uhrenfabrik Mühlhelm (prescurtat U.M.)29 a produs ceasuri deşteptătoare şi pendule. Mecanismul utilizat a fost acelaşi (fig. 23), iar dimensiunile exterioare ale cutiei şi distanţele dintre axele secundarului şi a indicatorului alarmei faţă de axa centrală a minutelor şi orelor (20 mm) ale celorlalţi producători germani au fost menţinute. Capacul nu a fost imprimat cu un model propriu, suprafaţa acestuia fiind plană având un cerc exterior în relief, care înconjoară porţiunea care conţine găurile de trecere pentru cheiţe, gura de reglaj şi indicaţiile acestora.
Inscripţionarea cadranului este realizată în întregime cu negru, atât pentru ore, minute, secunde, siglă, cât şi pentru orele post meridian şi personalizarea de tip CFR. Sigla, inscripţionată în interiorul cadranului mic al soneriei, în partea inferioară, reprezintă un leu orientat spre stânga, având dedesubt o linie sub care se găsesc iniţialele U.M.
Pentru deşteptătoarele de tip U.M., inscripţionarea suplimentară a cadranului, de culoare neagră, are mai multe variante; toate au în dreptul orei 3 o locomotivă cu abur, de tip Junghans I, îndreptată spre centrul cadranului, Variantele sunt date de restul inscripţiei: una, prezentată în fig. 24, a are în dreptul orei 9, cu litere mari, inscripţia prescurtată, C.F.R. având dedesubt, mai mic şi cu majuscule cuvântul PATENT (cu acele indicatoare şi cadranul simplu); a doua variantă, prezentată în fig. 24, b, are în dreptul orei 9, doar inscripţia prescurtată C.F.R. cu litere mari, cuvântul PATENT cu majuscule fiind mutat şi plasat central, sub gaura indicatoarelor orelor şi minutelor (în fig. 24, b este prezentat un cadran a variantei cu acele indicatoare pentru ore şi minute, respectiv cu cifrele de pe cadran impregnate cu substanţă luminiscentă).
Acest tip de deşteptătoare au fost produse şi fără sigla firmei producătoare înscrisă pe cadran, dar cu acelaşi mecanism. Ca inscripţionare, cu culoare neagră, acestea prezintă acelaşi tip de locomotivă, Junghans I, la ora 3. O variantă fără siglă, montată în cutie cilindrică şi având soneria cu bătaie pe capac, este prezentată în fig. 24, c; aceasta are în dreptul orei 9, tipărită doar inscripţia prescurtată C.F.R. cu litere mari, fără cuvântul PATENT. O altă variant, fără siglă, de la care s-a mai păstrat cadranul, prezentat în fig. 24, d, are înscris în plus cuvântul Garantat, central, sub gaura indicatoarelor pentru ore şi minute.
Deşi o marcă mai puţin cunoscută la noi, Peter30 (fondată în anul 1914 de Andreas Peter, la Niedereschach31) a produs şi modele de ceasuri deşteptătoare de interes pentru lucrarea de faţă. Pentru cele cu soneria pe clopot, unul din mecanismele cel mai des întâlnite este cel din fig. 25, la care dimensiunile exterioare ale cutiei şi distanţele dintre axele secundarului şi a indicatorului alarmei faţă de axa centrală a minutelor şi orelor (20 mm) ale celorlalţi producători germani au fost menţinute.
Ceasul din fig. 26, a, prezintă cadranul imprimat în două culori, negru pentru ore, minute, secunde, siglă, respectiv roşu pentru orele post meridian şi personalizarea de tip C.F.R. Sigla, inscripţionată în interiorul cadranului mic al soneriei, în partea inferioară, reprezintă un grup de trei stele echidistante.
Inscripţionarea suplimentară a cadranului are, în dreptul orei 9, inscripţia prescurtată, C.F.R. cu litere mari; locomotiva cu abur, în profil, cu fum, (tip Peter I) este plasată în dreptul orei 3, fiind îndreptată spre exteriorul cadranului.
Capacul ceasului este imprimat cu un model reprezentând sigla Peter, compusă din trei stele echidistante, orientate înspre centru, având conturul în relief; la exteriorul acestora sunt imprimate două cercuri concentrice, iar la interior un cerc în relief delimitează gaura de trecere a butonului de reglaj al orei. Rama distanţier a geamului are un model striat.
Alte variante de cadran marca Peter, sunt prezentate în fig. 26, b, c, d. Acestea sunt tipărite cu o singură culoare, neagră. Inscripţionarea suplimentară a cadranului constă în inscripţia prescurtată, C.F.R. cu litere mari, în dreptul orei 9, şi a locomotivei cu abur, în semiprofil, cu fum (tip Peter II), în dreptul orei 3, fiind îndreptată spre exteriorul cadranului. De asemenea, central, sub gaura indicatoarelor orelor şi minutelor este tipărit cuvântul Garantje - scris greşit cu litera j în loc de i, fig. 26, b) – sau, mai corect, Garantie (fig. 26, c, d). Cadranul din fig. 26, d, are cifrele impregnate cu substanţă luminiscentă.
O marcă mai puţin cunoscută la noi, J. Kaiser (Uhrenwerke J. Kaiser AG, Villingen,32) a produs şi ceasuri deşteptătoare de interes pentru lucrarea de faţă. Deocamdată, nu ne sunt cunoscute mecanismele utilizate; în fig. 27 sunt prezentate două cadrane, tipărite cu culoare neagră, la care se poate constata că sunt respectate aceleaşi distanţe, de 20 mm, dintre axele secundarului şi a indicatorului alarmei faţă de axa centrală a minutelor şi orelor. Cadranul prezentat în fig. 27, a, are sigla inscripţionată în interiorul cadranului mic al soneriei, în partea inferioară; aceasta prezintă monograma JK (cu punct după litera J), încadrată într-un pătrat aşezat pe colţ şi înscris într-un cerc33. Se pare că şi acest tip de deşteptătoare au fost produse şi în varianta fără sigla firmei producătoare înscrisă pe cadran, aşa cum este prezentată în fig. 27, b.
Inscripţionarea suplimentară a cadranelor prezintă, în dreptul orei 3, locomotiva cu abur, în profil, cu fum, îndreptată spre interiorul cadranului (tip Kaiser). Diferenţele apar în dreptul orei 9, unde cadranul din fig. 27, a, prezintă inscripţia C.F.R. scris prescurtat, cu majuscule, iar dedesubt Patent; varianta din fig. 27, b, prezintă doar inscripţia prescurtată, cu majuscule C.F.R., de dimensiuni mai mari.
5. Replici de cadrane cu inscripţii de tip C.F.R.
Una dintre problemele apărute la repararea ceasurilor deşteptătoare a fost deteriorarea cadranelor din carton, din cauza neatenţiei la scoaterea acelor indicatoare. Multe din ceasurile vechi se prezintă azi cu cadranele purtând semnele acestor erori. Singura soluţie mulţumitoare a fost înlocuirea cadranelor, însă cadranele originale nu au fost întotdeauna de găsit. Din iniţiativă particulară, s-au tipărit replici ale diverselor cadrane de ceas deşteptător, dintre care unele s-au păstrat până azi.
O astfel de situaţie de înlocuire34 a cadranului cu unul retipărit este redată în fig. 28, a, unde un cadran, care copiază un original de tip Kienzle, este montat la un ceas cu clopot cu mecanism de tip W231! Cadranul este tipărit pe un carton subţire, de slabă calitate. Modelul este în mare cel al originalului, acelaşi model, cu aceeaşi locomotivă şi siglă stilizată. Diferă doar inscripţia din dreptul orei 9, cu litere mari, prescurtat, C.F.R., subliniat, având dedesubt, mai mic, cuvântul Patent, iar inscripţia ORIGINAL KIENZLE a fost rescrisă cu majuscule şi mutată central, sub gaura indicatoarelor orelor şi minutelor.
Din cauza procedeului de multiplicare, proporţia cadranului este modificată faţă de original; prin urmare centrele axelor indicatoarelor (şi deci ale găurilor) de pe cadran nu mai corespund cu cele ale mecanismului.
O altă versiune de astfel de cadran, nefolosit, (fig. 28, b) a fost identificată, fiind la fel cu versiunea anterioară, având mici diferenţe la scrierea cuvintelor Patent şi ORIGINAL KIENZLE. Cartonul, deşi subţire, este de o calitate mai bună decât cel prezentat anterior, iar cadranul este decupat rotund şi are găurile perforate.
Nici marca Junghans nu a scăpat de replicarea cadranului: în fig. 28, c, este prezentată o mostră de cadrane destinate mecanismelor de tip W231 sau W231a, pentru a fi montate în carcase mari, de 105 mm, sau mici, de 98 mm. Aceste cadrane sunt tipărite câte două de mărimi diferite, împreună pe aceeaşi coală de carton gros, de calitate, fiind nedecupate şi negăurite; reproduc fidel desenul cadranului şi personalizarea de tip C.F.R. ale originalului însă nu sunt respectate proporţiile din cauza tehnicii de multiplicare. Ambelor mărimi, le lipseşte inscripţia Original Junghans de dedesubtul găurii indicatoarelor orei şi minutelor, iar cel mic nu are cadranul satelit pentru secunde. Bineînţeles, cadranelor le lipseşte partea ambutisată cu rol de distanţier pentru geam, existentă la originalul Junghans
6. În loc de încheiere
După terminarea războiului şi instaurarea comunismului, legăturile noastre cu producătorii din vestul Europei s-au redus dramatic, astfel că prima fabrică de ceasuri a fost înfiinţată la Arad, sub numele de Precizia; aceasta a produs iniţial un model de ceas deşteptător preluat după Junghans-ul german, mecanismul W231a. Până la consolidarea producţiei autohtone de ceasuri deşteptătoare, acestea au fost importate în număr mare din ţările socialiste, preponderent din U.R.S.S. Între timp, fabrica din Arad, devenită Victoria Arad, a trecut la producţia masivă a mecanismelor de ceasuri deşteptătoare cu rubine, produse în numeroase variante. După 1989, piaţa românească a fost invadată din nou de ceasurile produse în ţările vestice, noi sau second hand, dar şi de modele noi ale celor ruseşti sau chinezeşti. Concomitent, apariţia ceasurilor electronice sau cu cuarţ, mult mai precise, dar şi implementarea în tehnica mecanismelor ceasurilor deşteptătoare clasice a pieselor ieftine din plastic şi aluminiu, coroborată cu manufacturarea uneori deficitară, au dus la scăderea încrederii şi a cerinţei de astfel de ceasuri.
Astăzi, multe din ceasurile deşteptătoare de altădată au dispărut, fiind de-a lungul timpului distruse sau descompletate pentru piese. Altele au fost utilizate zeci de ani la rând, dincolo de orice limită a durabilităţii pieselor şi cu reparaţii mai mult sau mai puţin profesioniste. Şi mai puţine au avut norocul unei întrebuinţări şi păstrări corespunzătoare. Actualmente, ceasul deşteptător a rămas un obiect de colecţie, fiind adesea căutat, reparat sau restaurat în acest scop.
- - - - - - - - - - -
Note:
[21] https://mb.nawcc.org/threads/kienzle-history.79991/
[22] Siglă brevetată în Germania în 1910 (brevet DE 130737), respectiv în S.U.A. în 1914 (brevet U.S. nr.97427). O siglă mai veche, cu cadranul înaripat fără cuvântul KIENZLE deasupra a fost brevetată în S.U.A. încă din anul 1895.
[23] http://www.uhrmacherwerkstatt.com/Bildmarken/Marken_H/bildmarken_H.html
[24] ibidem
[25] ibidem
[26] Aşa este denumită în lucrarea - RAŢIU, I., Tehnica şi arta ceasornicarilor, giuvaergiilor, ţintuitorilor, gravorilor şi opticienilor, Institutul de literatură şi tipografie “Minerva” S. A., Cluj 1938, secţiunea “Reclame”
[27] https://pineknollclockshop.blogspot.com/2015/01/mauthe-clock-company.html
[28] Siglă brevetată în Germania în 1902 (brevet DE 53166), respectiv în S.U.A. în 1912 (brevet U.S. nr.85154); alţi autori dau ca început al implementării acesteia anul 1925.
[29] http://www.uhrmacherwerkstatt.com/Bildmarken/Marken_U/bildmarken_U.html
[30] http://www.uhrmacherwerkstatt.com/Bildmarken/Marken_P/bildmarken_P.html
[31] https://de.wikipedia.org/wiki/J._Kaiser_Uhren_Villingen
[32] ibidem
[33] Unele surse, ca https://deacademic.com/dic.nsf/dewiki/2420943, consideră desenul siglei ca fiind reprezentarea unui diamant.
[34] Nu trebuie neglijată nici ideea unora de a înlocui un cadran fără personalizarea de tip “C.F.R.” cu altul replicat care o are, în scopul de a mări preţul obiectului vândut.
* * *
Bibliografie
BUSH, E. D., TERWILLIGER, C., Germany’s Old Clock Factory - Their Trademarks and Dates of Manufacture, National Association and Clock Collectors, Inc., 1977, pp. 156 – 171.
PINKIN, A. M., Repararea ceasornicelor, Editura tehnică, Bucureşti, 1958
RAŢIU, I., Tehnica şi arta ceasornicarilor, giuvaergiilor, ţintuitorilor, gravorilor şi opticienilor, Institutul de literatură şi tipografie “Minerva” S. A., Cluj 1938
Brevet U.S. nr. 27110, 1895 Brevet U.S. nr. 73717, 1909 Brevet U.S. nr. 77347, 1910 Brevet U.S. nr. 85154, 1912 Brevet U.S. nr. 85686, 1912 Brevet U.S. nr. 92551, 1913 Brevet U.S. nr. 97427, 1914 Brevet U.S. nr. 152782, 1922 Brevet U.S. nr. 152783, 1922
https://alarmclockdoc.com/
htpps://ceasuripentruromania.ro/
https://clockwiser.wordpress.com/2011/12/27/bgalarmclocks/
https://deacademic.com/dic.nsf/dewiki/2420943
https://www.dg-chrono.de/uhrenwissen/weckerwerksverzeichnis/
https://en.wikipedia.org/wiki/Gustav_Becker
http://www.haller-clock.com/de/historie
https://www.hifi-archiv.info/Uhren-Werbung/0%20Datum/1936/index.html
https://www.junghans.de/
https://kienzle1822.com/
https://mb.nawcc.org/threads/kienzle-history.79991/
http://www.mikrolisk.de/
https://pocketwatchdatabase.com/reference/trademarks/21
https://pineknollclockshop.blogspot.com/2016/02/hamburg-american-clock-company-brief.html
http://www.uhrmacherwerkstatt.com/Bildmarken/
https://www.uhren-wiki.de/index.php?title=Junghans
http://uhrenpaul.de/Uhrenseite/unten_port_Bildmarken.php
https://watch-wiki.org/index.php?title=Datei:Junghans_Bildmarke_02.jpg
https://weckerwelt.jimdo.com/%C3%BCber-wecker-welt/wecker-anderer-hersteller
* * *
[up-date: martie.2020]Brasov, martie.2020