ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »
CEASURI PENTRU ROMANIA
Duminica, 06.Oct.2024 ia-ti timp!
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» Pendule
» Ceasuri de gara
» Turnuri cu ceas
» Ceasuri stradale
» ceasuri | Made in Romania
» Istorii
» Muzee
» Casa Regală a României
» Benrus - origine Romania ?
» Mofturi
» Noutati / Evenimente

LONGINES pentru piloti si personal aviatie militara | Ministerul Aerului si Marinei - Romania | 1937

Printr-un raport (nr. 24150/1936) Comandamentul Fortelor Aeriene (sesizat de Flotila Aviatie de Garda cu raportul 11806/17.12.1935) se propunea Ministerului Aerului si Marinei (M.A.M.) ca in loc “... a mai dota avioanele la bord cu ceasornice de bord, acestea sa fie procurate de fiecare pilot sub forma de bratara”.

Flotila Aviatie de Garda preciza in raportul (scan atasat coloana dreapta) ce a initiat aceasta actiune - "Avand in vedere suma prea mare necesara reparatiei si scurta durata de functionare a ceasurilor montate pe avioane, am onoare a va ruga sa binevoiti a interveni spre a ne aproba ca S.S.A. Dir. Aeronautica sa aranjeze cu o firma, o comanda pentru tot personalul navigant din aviatia noastra, de ceasuri de mana cu un pret convenabil care sa fie retinut personalului in rate. Acest sistem este aplicat in aviatia militara cehoslovaca".

Astfel a pornit o actiune, derulata pe parcursul a mai bine de 2 ani (1936-1937), prin care pilotii militari au putut opta pentru achizitia in 10 rate a unui ceas de mana dedicat.


La vremea respectiva, prin atasatul comercial al Elvetiei ce avea o Legatie la Bucuresti, au fost facute cereri de oferta catre patru importante companii: Ulysse Nardin, Longines, Omega si Zenith.

Foarte rapid, in prima parte a anului 1936, au raspuns cu oferte: Longines prin reprezentantul local - Max Weissblueth, Omega - prin reprezentantul local - D.Wormser ssr Marcel Weill si Zenith - cu o oferta directa. Pe parcurs a mai fost adaugata si oferta Ed. Heuer - prin reprezentantul local Josef Schneider.

Competitia s-a derulat intre acesti patru producatori si dupa mai multe discutii, in runda finala de selectie, au ramas – Longines si Omega - carora M.A.M. le-a cerut mostre, fotografii si detalii suplimentare, convocand totodata o intalnire a reprezentantilor militari ai mai multor unitati din subordine pentru o evaluare a potentialelor achizitii.

Decizia finala a fost luata abia spr mijlocul lui 1937, dupa ce si-au putut exprima optiunea intreg personalul unitatilor consultate, decizia acestora fiind impartita astfel:

- 161 piloti/militari pentru "cronometrul LONGINES" cu doua dintre modelele sale (ref. 6486/3824 respectiv ref. 6476/3811) in doua variante ale carcaselor (inox, nichel) - respectiv,

- 40 piloti/militari pentru "OMEGA Pilot" varianta 1936.

 

Iata cum erau descrise de catre cei doi producatori ceasurile ofertate:

1. Longines (extras din ofertele revizuite prezentate integral in coloana dreapta) | ref. 6486-3824 / ref. 6476-3811:

"Montre bracelet | echantillon no. 17 - reference 3824

Mouvement 13’’’ ancre, 18 rubis, spiral Breguet, echappement anti-magnetique, balancier compensateur. [...] Cadran noir, chiffre arabs radium, aiguilles radium [...]", respectiv:

"Montre bracelet ou brassard | echant. no. 16 - reference 3811

Movement 15’’’ ancre, 17 rubis, spiral Breguet echappement anti-magnetique, blancier compensateur [...], lunette molletee mobile avec index lumineux. Cadran noir, chiffres arabes radium, aiguilles radium".


LONGINES 1937 | 6486-3824 LONGINES 1937 | 6476-3811

[stanga] Longines ref. 6486-3824 | [dreapta] Longines ref. 6476-3811

 

Esantioanele mentionate mai sus (no.16 si no.17) fusesera trimise lui Weissblueth in mai 1936 si extrasele din arhivele Longines ne ofera detalii foarte interesante:

 

esantion Longines ref. 6486-3824 MAM Pilot 1937 esantion Longines ref. 6476-3811 MAM Pilot 1937

[Arhivele Longines - detalii esantioane Longines ref. 3824 / stanga si ref. 3811 / drepta | livrate Max Weissblueth - mai 1937]

 

Din documentele de mai sus observam ca aceste esantioane nu erau echipate cu 13ZN ci, ref. 2824 cu - cal. 13.33Z respectiv, ref. 3811 cu - cal. 15’’’, un mecanism Valjoux 22 pe care Longines l-a utilizat in acele vremuri. Era perioada cand Longines pregatea trecerea de la primul sau mecanism chrono de mana - 13.33Z catre 13ZN. Istoria este descrisa de Stephanie Lachat in volumul sau - "Longines throught Time. The story of the Watch", Editions des Longines, 2017 - pag. 80-83: "[...] In 1935 Longines a inceput sa fabrice sculele pentru cronograful 13ZN, ce era al doilea calibru Longines pentru un ceas de mana, inlocuind costisitorul 13.33Z si cronograful de 15 linii pe care compania il cumpara de la Valjoux. Productia a inceput in 1936. Blum si Ostersetzer in Italia, si Girod in Spania au fost printre primii cumparatori. Cronograful de mana era foarte la moda si putini erau producatorii care sa aiba un astfel de calibru [...]". 

 

In urma discutiilor dintre responsabilii aviatiei militare si Max Weissblueth au fost solicitate Longines noi variante (cu mici modificari) pentru carcasele esantioanelor, producatorul trimitiand la Bucuresti, in doua randuri (martie si mai 1937), noi seturi de carcase, ultima varianta pregatita sa primeasca cal. 13ZN. Astfel in - iunie 1937 pe cele doua esantioane au fost montate serialele:

- ref. 3824 | initial - cal. 13.33Z / serial 5’263’820 => (iunie 1937) cal. 13ZN / serial 5’429’082;

- ref. 3811 | initial - cal. 15’’’ / serial 5’275’148 => (iunie 1937) cal. 13ZN / serial 5’429’081.


2. Omega Pilot 1936 (extras din oferta prezentata integral in coloana dreapta):
"Mecanism Omega robust si de inalta preciziune.
Cutia executata din otel inoxidabil ’Staybrite’.
Diametrul exterior ......  46 mm
Diamterul cadranului ... 38.5 mm
Latimea curelei speciale pentru aviatie ... 22.5 mm
Cadranul negru, cu cifrele si minutarele luminoase, executat din materie fosforescenta de cea mai buna calitate.
Dispozitiv pe cadran pentru notarea unei ore importante, de pilda ora plecarei. ..."

 

OMEGA 1937 | pilot OMEGA 1937 | ceas la mana pilot OMEGA 1937 | model CK 710

[stanga si mijloc - Omega Pilot 1936 / dreapta - cronograf 1/5 sec. Omega CK710]


Ulterior Omega a revenit cu o noua oferta pentru un alt model - CK 710 (imagine mai sus in partea dreapta), prezentat in catalogul lor din 1937, o varianta de cronograf ’mono-pusher’ 1/5 sec., carcasa de 33 mm diametru, bezel mobil cu ’punct de reper’
Despre ceasurile Omega nu exista informatii a fi fost comandate si se pare chiar ca o buna parte dintre cei ce au optat pentru acestea si-au schimbat decizia catre Longines. S-a ajuns astfel la o comanda de 215 buc. mult sub intentiile initiale ale Comandamentului care miza pe minim 500 buc.

 

Reprezentantul Longines pentru Romania din perioada interbelica - Max Weissblueth a lansat comanda (nr. 55/1937) catre Longines pentru cele 215 "ceasornice-bratari", la 22 mai 1937, acesta fiind inregistrata la producator cu numerele 19455-19457 conform cu evidentele din arhivele sale, toate cele 215 ceasuri avand seriale incluse in intervalul 5’429’115-5’500’394:

 

Longines - extrase arhive livrari ceas cal. 13ZN - piloti militari | 1937   Longines - extrase arhive livrari ceas cal. 13ZN - piloti militari | 1937

[sursa informatii: Arhivele Longines | Muzeul Longines]

 

Ceasurile au fost echipate cu noul calibru 13ZN, ’mono-pusher’, bezel striat rotativ cu ’pointer’ luminescent radium, anse fixe, cadran negru, cifre arabe, material luminescent pe indicatoare si indecsi orari (diferite intre cele doua variante - vezi foto mai jos). Specificatia tehnica pentru 13ZN mentioneaza si: 18 rubine, 18000 bpm, dia. 29.8 mm, h=6.05 mm.

Varianta - ref. 3824 avea capacul spate cu balama, iar versiunea - ref. 3811 capac detasabil presat.

Cadranul fiecarui model include 2 subcadrane, la ora 9 - secundar, iar la ora 3 - contor 30’ cronograf. Indicatoare tip "catedrala/lance" pentru vers. 3824, respectiv "creion/spada" pentru vers. 3811

Diametrele ceasurilor (la bezel) sunt diferite intre cele doua versiuni - ref. 3824 (dia. 34 mm /specificat "mic" in documente MAM) si ref. 3811 (dia. 36 mm / specificat "mare" in documente MAM).

Imginea urmatoare prezinta cadranele in variantele originale langa mecanismul 13ZN:

 

Longines - MAM 1937 | exemple

[Longines ref. 6476-3811 / stanga | cal. 13ZN | ref. 6486-3824 / dreapta]

 

John Goldberger in exceptionalul sau volum "Longines Legendary Watches", Nova Esperia IMM, Italia - 2018 (pag.246-248) prezinta cate un exemplu pentru fiecare referinta:

- ref. 6486-3824 - serial no. 5’457’450, un exemplu dintre cele 75 buc., ceas ce a fost distribuit aviatorului Dumitru Chirila din Flotila de Hidroaviatie;

ref. 6476-3811 - serial no. 5’429’161, un exemplu dintre cele 140 buc., ceas ce a fost distribuit aviatorului Stefan Cantemir ce activa la acel moment la Scoala Militara de Pilotaj - Tecuci. Prezentarile includ si extrase foto din Arhivele Longines pentru ambele referinte:

 

ref. 3824 | John Goldberger -Longines Legendary 2018 ref. 3811 | John Goldberger -Longines Legendary 2018

[ref. 3824 (stanga) | ref. 3811 (dreapta) - imagini prezentate prin amabilitatea John Goldberger]

 

Livrarile Longines au facute cu intarziere fata de termenele stabilite prin contractul 13425 / 19.august.1937, ceasurile fiind aduse in trei transe, in intervalul noiembrie-decembrie 1937. Facturile Longines (prezentate in coloana dreapta) cu receptiile aferente au fost:

= = =

- factura nr. 4242 / 11.10.1937 = 12.240,- SFr | 120 buc. ref. 6476-3811 | receptionate cu pv nr. 314/03.11.1937;

- factura nr. 4307 / 23.11.1937 = 10.458,- SFr | 77 buc. [62 buc. ref. 6486-3824 + 15 buc. ref. 6476-3811] | receptionate cu pv nr. 344/08.11.1937;

- factura nr. 4414 / 18.11.1937 = 2.382,- SFr | 18 buc. [13 buc. ref. 6486-3824 + 5 buc. ref. 6476-3811] | receptionate cu pv nr. 409/18.12.1937

= = =

TOTAL: 25.080,- SFr | 215 ceasuri:

- 140 buc. ref. 6476-3811

- 75 buc. ref. 6486-3824

 

Preturile de achizitie (1937) ale ceasurilor au fost de:

- ref. 6476-3811 = 102,- SFr echivalent = 2.387,- lei (ulterior achizitiei Longines & Weissblueth majorand pretul la 122,40 SFr);

- ref. 6486-3824 = 144,- SFr echivalent = 3.370,- lei (ulterior achizitiei Longines & Weissblueth majorand pretul la 158,40 SFr).

 

Plata ratelor pentru ceasuri a inceput cu luna mai 1937 dar distribuirea ceasurilor catre militari s-a facut incepand abia in decembrie 1937. O parte dintre cei inscris initial au renuntat la achizitie, pentru ceasurile disponibile optand alti militari din cadrul unitatilor aviatiei militare. Ceasurile nu au fost achzitionate doar de pilotii militari, parte dintre acestea ajungand personalul de intretinere/reparatii, la instructori din cadrul scolilor de aviatie sau la comandamentele aviatiei militare. Militarii care au comandat aceste ceasuri au facut parte din urmatoarele unitati ale avialtiei militare (1937): Flotila de Hidroaviatie, Scoala Tehnica a Aeronauticei, Baza Aeriana - Pipera, Comandamentul Scoalelor si Centrelor de Instructie Aeronautica, Scoala de Perfectionare, Flotila Aviatiei de Lupta, Regimentul I A.c.A., Scoala de Pilotaj Tecuci, Flotila Aviatiei de Garda, Flotila I Aerostatie, Scoala de Ofiteri Aviatie, Flotila 3 Aviatie, Comandamentul Fortelor Aeriene, Centrul de Instructie al Aeronauticei, Ministerul Aerului si Marinei, Serviciul Aerofotogrametric, Directia Aviatiei Civile, Arsenalul Aeronauticei si Depozitul de Materiale Aeronautice. Listele personalului inscris sunt arhivate - aici.


Dupa incheierea derularii acestui contract, bineinteles ca au aparut noi solicitari (mai ales din partea Marinei Regale care nu a fost anuntata de aceasta prima comanda dar si de la - Directia Institutului Meteorologic Central) si cu toata insistenta si documentatia intocmita, avand in vedere si ca Longines a majorat preturile cu cca. 20%, o noua comanda nu a mai fost lansata.


O mentiune interesanta; intre ofertele Longines pentru aviatia romana din anul 1935 (care au stat la baza acestei achizitii) a fost inclus si modelul Longines Lindbergh care insa nu a fost luat in considerare in evaluarile M.A.M. din anii 1936-1937.

 

Distributia catre “trupa” s-a facut centralizat si ceasurile au ajuns dupa cum urmeaza (cu diferente fata de listele de inscriere):

extras distributie seriale Longines - Piloti - Personal - Militari Aviatie | 1937 extras distributie seriale Longines - Piloti - Personal - Militari Aviatie | 1937 extras distributie seriale Longines - Piloti - Personal - Militari Aviatie | 1937 extras distributie seriale Longines - Piloti - Personal - Militari Aviatie | 1937

[lista pilotilor care au primit ceasuri Longines piloti si personal aviatie militare - M.A.M. 1937 | referinta serial mecanism - 215 buc.]

 

Mecanismul - cal. 13ZN - cu care au fost echipate aceste ceasuri este unul cu totul special. Calibrul Longines 13ZN din aceste ceasuri se regaseste in piese exceptionale de-a lungul istorie Longines. Ceasurile echipate cu acest mecanism sunt extrem de cautate astazi de colectionari din toata lumea, fiind extrem de ravnit a ajunge in colectii. Cateva din ceasurile Longines M.A.M. - 1937 au ajuns in licitatii la Christie’s, Antiquorum si Phillips fiind vandute, in ultimii ani, la preturi de ordinul zecilor de mii de euro (exemplare pastrate in conditii impecabile, originale).  


Calibrul 13.ZN a inceput sa fie fabricat in 1936 (curand dupa aparitia acestuia a fost comandat si de catre responsabili din aviatia romana - vezi si prezentare Longines "Irimescu" oferit pilotilor militari ce au absolvit in 1936, ceasuri livrate in iunie 1937 | prezentare - aici) si a fost dezvoltat in diverse variante pana in 1942. Creat sa inlocuiasca versiunea anterioara de la Longines - cal. 13.33Z a avut variante special destinate sa echipeze ceasurile de mana cu utilizare in zona militara, pentru care cererea devenise importanta, in ajunul WW2. Pentru ca era un mecanism cu costuri importante de fabricatie, Longines a oprit productia acestuia dupa 1947.

 

* * *

In cautarile facute dupa anul 2008 au fost identificate [pana in decembrie 2021] un numar de 15 exemplare - Longines cal. 13ZN | M.A.M. 1937 - ce inca se pastreaza in diverse colectii.

Lista urmatoare le specifica cu mentiunea ca niciun exemplar nu se mai afla astazi intr-o colectie din Romania:

 

identificari - serile Longines 1937 - piloti si personal aviatie Romania

[lista ceasurilor Longines - ref. 6476-3811 / 6486-3824 identificate in colectii]

 

Mai multe imagini [prezentate aici prin amabilitatea colectionarilor ce le au in posesie; atentie unele dintre exemplare au cadranele refacute/rescrise] sunt disponibile (nu pentru toate 14!) in imaginile din - coloana dreapta, fara insa a putea oferi (din considerente de confidentialitate) detalii despre care exemplare (’serial number’) este vorba sau in ce colectie sunt.

 

Un exemplar dintre ceasurile seriei Longines 13ZN "Pilot M.A.M" ref. 6476-3811 este prezentat si in volumul - "Longines", autori: Daria Marozzi si Gianluigi Toselli, editura Gianda, Bologna - 1990, pag. 85. Posibil sa fie unul dintre cele deja prezentate in lista de mai sus (localizat in Italia) avand in vedere ca in volumul mentionat nu sunt oferite elemente de identificare a ceasului (serial, extras arhive) in discutie.  
- - - - - - - - -
Nota: Cu siguranta si celelalte companii ce au prezentat oferte catre Ministerul Aerului si Marinei pentru echiparea militarilor din aviatia romana, in 1936-1937, merita prezentate aici. Cu atat mai mult cu cat au oferit ceasuri foarte interesante si pentru care nu mai exista prea multe referinte astazi. Vor avea prezentari separate!
- - - - - - - - -

 

Parte din informatii au fost obtinute cu ajutorul Arhivelor Militare Nationale Romane – Depozitarul Central Pitesti. Cu multumiri Cosmina Lazarescu pentru suportul oferit.


Pentru informatiile din Arhivele Longines - multumiri speciale Mara Celant.

 

Multumiri pentru suport H.W.!

 

[imagini piloti militari romani - (pre)WW2 - prin amabilitatea lui Horia Stoica - Brasov]


* * *
[up-date: decembrie.2021]
Brasov, octombrie.2008



raport Flotila Aviatie de Garda | 11806/17.12.1935
raport Flotila Aviatie de Garda | 11806/17.12.1935

oferta Max Weisblueth | Longines ref. 6486-3824
oferta Max Weisblueth | Longines ref. 6486-3824

oferta Longines | 6486-3824 (1)
oferta Longines | 6486-3824 (1)

oferta Longines | 6486-3824 (2)
oferta Longines | 6486-3824 (2)

oferta Max Weisblueth | Longines ref. 6476-3811
oferta Max Weisblueth | Longines ref. 6476-3811

oferta Longines | 6476-3811 (1)
oferta Longines | 6476-3811 (1)

oferta Longines | 6476-3811 (2)
oferta Longines | 6476-3811 (2)

oferta Omega Pilot 1936
oferta Omega Pilot 1936

oferta Josef Schneider | Ed. Heuer - M.A.M | 1936
oferta Josef Schneider | Ed. Heuer - M.A.M | 1936

oferta Zenith - M.A.M | 1936
oferta Zenith - M.A.M | 1936

Contract M.A.M. no. 13425 / 1937 (1)
Contract M.A.M. no. 13425 / 1937 (1)

Contract M.A.M. no. 13425 / 1937 (2)
Contract M.A.M. no. 13425 / 1937 (2)

Contract M.A.M. no. 13425 / 1937 (3)
Contract M.A.M. no. 13425 / 1937 (3)

Contract M.A.M. no. 13425 / 1937 (4)
Contract M.A.M. no. 13425 / 1937 (4)

Longines - factura nr. 4242 / 11.10.1937
Longines - factura nr. 4242 / 11.10.1937

Longines - factura nr. 4307 / 23.11.1937
Longines - factura nr. 4307 / 23.11.1937

Longines - factura nr. 4414 / 18.11.1937
Longines - factura nr. 4414 / 18.11.1937
















































ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2022 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English