CEASURI DE AERONAVA | SOCIETATEA DE EXPLORARI TEHNICE (S.E.T.) – BUCURESTI (1923-1946)
SET Bucuresti reprezinta in fapt aspiratia, stradania, efortul si perseverenta unui nume important al aviatiei romanesti.
Inginerul Grigore Zamfirescu a infiintat compania in 1924.
Fusese ofiter de cariera in WW1 si dupa razboi a absolvit Scoala de Drumuri si Poduri din Bucuresti. Si-a continuat studiile la Paris obtinand in 1922 diploma de inginer (aviatie si automobile).
Nu departe de piata Obor in 1923 a pus bazele Societatii de Explorari Tehnice (S.E.T.) ce a inceput sa functioneze din 1924.
SET a produs in cei mai bine de 20 de ani de activitate avioane pentru armata, cluburi aeronautice si persoane private. A fost un total de 794 avioane, o parte sub proiect propriu celelalte in licenta.
Grigore Zamfirescu a incetat din viata intr-un accident stupid in 1943, pe aeroportul Baneasa.
Fabrica a mai continuat cca. 3 ani, pana in 1946 cand in noua conjunctura politica a fost nationalizata fiind divizata in mai multe intreprinderi ce au continuat cu alte domenii de activitate (pompe, aparatura de masura si control).
Interesant pentru povestea noastra este ca intre iactivitatile ce au continuat in perioada comunista pe locatia SET s-a numarat si Intreprinderea Mecanica Fina - Bucuresti, cea care peste ani va produce singurele ceasuri fabricate in Romania (Optimef, Cromef, Orex). Detalii despre istoria SET de la infiintare pana la trecerea in comunism gasiti si - aici.
AVIOANE PRODUSE – S.E.T. BUCURESTI | 1923-1946 (partial)
Tip avion | An fabricatie | Nr. avioane | Tip ceas de bord
- - - - - - - - - -
1. Proto SET-2 | 1927 | 2 | informatie nedisponibila
2. SET-3 | 1929 | 12 | informatie nedisponibila
3. SET-31 | 1930 | 50 | "1 ceasornic"
4. SET-7 | 1930 | 60 | informatie nedisponibila
5. SET-4 | 1931 | 20 | "1 ceasornic"
6. SET-41 | 1932 | 10 | "1 ceasornic"
7. SET-10 serie | 1933 | 20 | informatie nedisponibila
8. SET-7K | 1934 – 1935 | 60 | 2 x Longines reper 6036
9. SET-4H | 1937 | 8 | “un ceas de bord Longines”
10. SET-7Kb | 1939 | 30 | 2 x Longines reper 6036
11. SET-7Kd | 1939 | 30 | 2 x Longines reper 6036
12. SET F10G | 1939 | 80 + 305 IAR/ICAR) | initial nu a fost prevazut ceas de bord (referat 07979/26.03.1937); ulterior 1937 s-au echipat cu 2 x Longines 6550;
13. SET IAR-27 | 1939 | 80 | informatie nedisponibila
14. SET FN-305 | 1940 | 210 + 30 IAR | “1 ceasornic Longines tip 4330”
15. SET IAR-39 | 1942 | 148 + 96 IAR | “ceasornic Longines tip 6036” (ref. IAR)
- - - - - - - - - -
(extras din: Dan ANTONIU, George CICOS - “Romanian Aeronautical Constructions”, pag.238-253 )
NOTA: prezentarea de fata va fi completata pe masura ce noi informatii vor fi gasite in arhive sau in lucrari de istoria aviatiei.
[...]
SET-31 / 4 / 41
SET-31 avion biplan cu doua locuri din structura de lemn. Avion de scoala pentru observatori aerieni produs in 51 de exemplare in 1930.
SET-4 avion biplan de scoala cu structura din lemn si metal fabricat in 1931 in 20 exemplare.
SET-41 deasemenea biplan pentru scoala si observare aeriana fabricat in 10 exemplare in 1932.
Notita tehnica pentru aceste avioane, editata de SET in anii ’930, mentioneaza la cap. 6 sectiunea 1 - "Postul dinainte" o lista de instrumente ce include "1 ceasornic" (vezi scanuri coloana dreapta - imagini prin amabilitatea Horia Stoica | Brasov).
Imaginea ceasului pe panoul de bord duce cu gandul la un model Longines (prindere cu 4 suruburi) cal. 21.54. Pana la acest moment [2018] nu avem o confirmare documentata.
Tabloul aparatelor de bord | SET-31 / 4 / 41 [dupa Notita Tehnica SET-31 / 4/ 41 pag. 78] - imagini prin amabilitatea Horia Stoica
SET-7k
Biplan cu doua locuri pentru supraveghere si legatura. Au fost produse un numar de 60 avioane intre 1934-1935.
Caietul de sarcini – tehnic ce a fost anexat la contract specifica la capitolul “Instrumente de bord” – pct. g/ “2 ceasornice cu suspensie elastica luminoase Longines reper 6036” (vezi scanuri Contract SET-7K [1] si [2])
SET-4H
Biplan cu doua locuri pentru scoala din care au fost comandate 8 avioane prin contractul incheiat cu Subsecretariatul de Stat al Aerului (M.A.M) nr. 128/V/8.mai.1926 (vezi [3] si [4]).
Acest contract prevedea in Anexa III – Caiet de sarcini tehnic, pag. 16, sectiunea “Instrumente de bord”:
“…Avioanele vor fi echipate de firma SET cu urmatoarele …
Postul din fata:
… Un ceas de bord Longines.”
SET-7kd (varianta in echipare militara la SET-7kb)
Derivat din SET-7k si acest model este din “categoria avioanelor observatie” (ref. Contract 13650 din 20.august.1937) si de legatura, biplan, doua locuri, cu fuselaj metalic. Au fost realizate un numar de 30 de avioane in anul 1939.
Ceasul de bord ce a echipat acest avion (cate unul pentru pilot si observator) este Longines tip 6036 asa cum este mentionat in contractul 13650 (scanuri atasate [5] si [6]), contract prin care intre noiembrie-decembrie 1938 au fost livrate primele 10 avioane cu numerele de serie: 151-160.
Lista ceasurilor Longines tip 6036 ce au fost montate la bordul acestora include urmatoarele seriale de mecanisme:
- - - - - - - - -
avion nr. 151 | 2 x Longines | seriale: 5069865 - 5069866*)
avion nr. 152 | 2 x Longines | seriale: 5069867 - 5069868
avion nr. 153 | 2 x Longines | seriale: 5069869 - 5069870
avion nr. 154 | 2 x Longines | seriale: 5069871 - 5069872
avion nr. 155 | 2 x Longines | seriale: 5069873 - 5069874
avion nr. 156 | 2 x Longines | seriale: 5069875 - 5069876
avion nr. 157 | 2 x Longines | seriale: 5395516 - 5395517
avion nr. 158 | 2 x Longines | seriale: 5412225 - 5412226
avion nr. 159 | 2 x Longines | seriale: 5412227 - 5412228
avion nr. 160 | 2 x Longines | seriale: 5412229 - 5412230
- - - - - - - - -
(conform procese-verbale si inventare pastrate in Arhivele Militare Pitesti – Dosar 2917 | Fond M.A.M.
*) Pentru avion SET-7Kd nr. 151 atasat scan dupa inventar predare [7] )
Toate ceasurile de bord cu serialele mecanismelor cal. 19.71N mai sus precizate au fost livrate in Romania, agentului Longines - Max Weissbluth, la data de 8.martie.1938!
SET F-10G
Avion in dublu loc pentru scoala si legatura.
A fost produs (sub licenta americana Fleet) de catre toate cele 3 fabrici romanesti importante din perioada WW2.
S-au fabricat 385 de avioane: 95 la IAR Brasov, 210 la ICAR Bucuresti respectiv 80 la SET Bucuresti.
Cum am mentionat in prezentarea IAR pentru avioanele Fleet-10G, referatul 07979/26.03.1937 mentiona ca “pentru motive de economie la avioanele Fleet Standard, Directia Constructii Aeronautice, nu a prevazut nici un ceasornic”.
Acest lucru s-a intamplat insa doar pentru avioanele produse la IAR Brasov pentru celelalte 290 bordul fiind echipat cu 2 ceasuri (cate unul pentru fiecare post) Longines tip 6550.
In consecinta la 27.aprilie.1937 a fost intocmit “Caet de Sarcini pentru aprovizionarea Aeronauticei cu ceasornice de bord pentru avioanele de scoala Longines tip 6550” (vezi scan atasat – [8]). Acest Caiet de Sarcini devine parte din [9] Contractul 12718/19.august.1937 prin care sunt comandate lui Max Weissblueth 50 buc. ceasornice Longines tip 6550 ce vor echipa in mod explicit in documente avioane SET.
Interesant este ca aceasta prima achizitie de Longines tip 6550 s-a facut dupa analiza ofertelor [10] si [11] mai multor producatori dupa cum urmeaza:
- ceasornicul Schmidt nr.680: “mai scump si nu are nici un fel de suspensie elastica”;
- ceasornicul Askania: “inferior ceasornicului Longines si …mai scump”;
- ceas Leroy (Office General de l’Air): “mai scump decat Longines”;
- ceasornic Ulisse Nardin: “…mai scump decat Longines si cu suspensie nesatisfacatoare”;
- ceasornicul Paul Garnier: “…nu specifica daca are suspensie elastica …si este mai scump decat Longines”;
- ceasornicul Omega: “ … 8 zile, la acelasi pret ca ceasornicul Longines” fara insa a putea preciza teremnul in care poate asigura o suspensie elestica “copiata dupa tipul Longines”.
Astfel la finalul acestui document se concluziona:
“In urma celor aratate mai sus,- si tinand cont ca aceasta Directiune urmareste si standardizarea aparatelor de bord, deoarece ceasornicul Longines tip 6550 se poate monta si in locul tipului 6036 avand aceleasi dimensiuni intre buloane si aceiasi suspensie elastica, dar numai in 4 puncte. (Ceasornicul Longines tip 6036 echipeaza in present majoritatea avioanelor: PZL-11F, SET-7Kb, PZL-24a, IAR-37. – Se inlocuesc in present la avioanele POTEZ 54 si se prevad la avioanele Savoia 79 B).-
Directia Constructiilor Aeronautice, propune si va roaga sa binevoiti a aproba achiztionarea a 50 ceasornice Longines tip 6550 pentru a echipa avioanele Fleet fara vizibilitate.-“.
SET FN-305
Productia in Romania a acestui avion s-a facut in baza licentiei achizitionate de statul roman in 1939 de la producatorul italian Fratelli Nardi. Avionul a fost destinat scolarizarii pilotilor din aviatia de vanatoare si a fost produs initial la IAR Brasov (30 avioane) dupa care avand in vedere cerintele pentru productia IAR-80 la Brasov a fost mutat in productia SET Bucuresti unde au fost fabricate inca 210 avioane.
Contractul 313 din 23.mai.1939 [12] precizeaza ceasul de bord utilizat la acest avion – Longines tip 4330 [13]. In coloana dreapta [14] este prezentata imaginea acestui ceas - Longines cl. 4330 gasita in Arhivele Militare de la Pitesti.
in imagine: bord de avion SET-IAR FN-305 / plansa instructor | ceasul de bord Longines tip 4330 este localizat pe randul de sus, ultimul instrument din dreapta.
Toate ceasurile Longines mentionate mai sus au fost echipate cu mecanism cal. 19.71N pentru care puteti gasi o prezentare detailata - aici !
Multumesc lui Dan ANTONIU si Horia STOICA pentru suportul acordat in realizarea acestei prezentari.
Imaginile avioanelor, logo-urile SET si portretul lui Grigore Zamfirescu au fost extrase din - Dan ANTONIU, George CICOS - “Romanian Aeronautical Constructions”.
Documentele prezentate au fost gasite in fondurile S.S.A. si M.A.M. ale Arhivelor Militare - Pitesti.
Multumesc echipei de la Sala de Studiu a Arhivelor Militare pentru suportul oferit.
Brasov, septembrie.2009
[up-date: decembrie.2018]