Cronometru Longines | "Proprietatea Ministerului Aerului si Marinei"
Istoria achizitiei acestor cronometre s-a derulat pe parcursul anilor 1937-1939 fiind in legatura cu achizitia de catre armata a celor 150 de ceasuri Louis Roskopf (ceas de panda pentru apararea antiaeriana - ceas de buzunar ce l-am prezentat aici).
Cererea de oferta a fost facuta 4.octombrie.1937 si a fost inaintata - Longines | prin Max Weissblueth si Omega | prin Marcel Weill - D. Wormser Ssor. Cele doua Case si-au prezentat ofertele in 15, respectiv 16.octombrie.1937.
Interesant este ca la acel moment, intre functionarii armatei exista confuzia ca Longines si Omega ar fi fost un singur producator fiind solicitata o lamurire in acest sens, lamurire trimisa M.A.M. de catre Camera de Comert a cantonului Berna prin intermediul Longines - Max Weissblueth (decembrie.1937).
Initial atat Longines cat si Omega au prezentat variante de cronometru 1/5 secunda si in ambele oferte se mentiona ca pretul include "marcat vizibil atat pe cadran cat si pe capace un numar mare de ordine si inscriptiunea - Proprietatea Ministerului Aerului si Marinei". Mai mult chiar, langa ofertele de cronometre simple erau prezentate si oferte de ceasuri de buzunar cronograf, varianta la care s-a renuntat din motive de pret.
Reveniri ulterioare, atat din partea Longines cat si Omega, au prezentat autoritatilor militare variante de cronometre 1/10 sec., fiecare dintre furnizori trimitand mostre pentru evaluare. Testele au fost efectuate de catre Serviciul Incercari al Directiei Constructiilor Aeronautice la data de 4.februarie.1938 fiind sumarizate in procesul-verbal si referatul nr. 20 / 1938 ce a dat castig de cauza cronometrului Longines, in principal pentru:
1. "poussoir independent de remontoir" (Omega nu avea aceasta functiune);
2. 14 rubine - Longines vs. 12 rubine - Omega;
3. durata de mers: 10 ore - Longines vs. 5 1/4 ore - Omega;
4. piese de rezerva: 1 ax balanta + 1 arc - Longines vs. Omega fara piese de rezerva.
Referitor la mecanismul din cronometrul Longines stim astazi, prin amabilitatea Muzeului Longines (... multumiri Mara Celant!), ca modelul ref. 4061 era identificat in referintele Longines ca unul "sport counter" si ca, aparent, pare sa fi fost facut exclusiv pentru Romania, fiind folosit un calibru ...Leonidas (18’’’ | 18 linii), carcasa inox. Cronometrele au fost inscriptionate pe cadran si pe exteriorul capacului spate "Proprietatea Ministerului Aerului si Marinei" si cu un numar de ordine de la 1 la 224 (vezi imaginile atasate coloana dreapta). Pe interiorul capacului spate exista un serial ce nu are legatura fabricatia Longines (probabil serial - Leonidas). Informatii despre acest lot se pastreaza in Arhivele Longines in "Registrul" de comenzi Balcani, vol. 10/1938, pag. 19-20.
Cel mai probabil [i]Longines[/i] si-a pus doar numele pe cadran in cazul acestei piese!
Comanda ferma pentru cronometre a fost lansata de Max Weissblueth in 11.iulie.1938 (si inregistrata la Longines cu nr. 80/14.071938) iar livrarea acestora (224 buc.) s-a facut in 16.noiembrie.1938, contractul fiind inchis complet, prin efectuarea tuturor platilor, (cu discutii lungi asupra unor chestiuni de taxare) abia in primul trimestru 1939.
* * *
Sunt cunoscute astazi (iunie.2014) in colectii 2 exemplare dintre cele 224 buc. cronometre Longines M.A.M (mecanism Leonidas 18’’’) livrate:
- - -
no. 29 | [serial Leonidas capac]: 121.562 | colectia Ceasuri pentru Romaniano. xx | [serial Leonidas capac]: xxx.xxx | colectia Criss Horologium Service
* * *
Multumesc pentru excelentul suport in documentare Marei Celant | Muzeul Longines.
Multumiri speciale - Petru Chichirau | Boutique Antique | Iasi !
Pentru orice informatii suplimentare, corecturi sau intrebari nu ezitati sa folositi adresa din - contact.
[up-date: 15.06.2014] Brasov, 15.06.2014