ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »

CEASURI PENTRU ROMANIA

Vineri, 26.May.2017
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» ceasuri | Made in Romania
» Benrus - origine Romania ?
» Turnuri cu ceas
» Istorii
» Muzee
» Mofturi
» Noutati / Evenimente

2. [1920- 1945] Inceputul: Primi ani sau “…un ceas la mana statuii Libertatii”!


Se poate afirma cu siguranta ca prezenta fratilor Lazrus in istoria companiilor orologere se datoreaza lui Benjamin Lazrus. Interesul sau pentru ceasuri si bijuterii, in domeniul carora isi pornise o afacere, pare sa fi inceput (asa cum mentioneaza ferparul sau din New York Times) la 18 ani, adica 1912. Alte documente precizeaza 1919 si o adresa, 1 Beckman Place, in Manhatann, locatie (celebra acum si importanta atunci) pe malul East River. Este interesant cum inceputurile companiei sunt legate si de alte locuri cu istorie in NY: The Hippodrome sau Jewelry District in mijlocul Manhatann-ului pentru sectiunea 47th Street dintre 5th & 6th Avenue unde se pare ca a fost o alta locatie pentru afacerile lui Benjamin Lazrus.


Documentele gasite si neprezentate in niciuna dintre istoriile cunoscute au legatura cu obtinerea de catre Benjamin Lazrus a primului sau pasaport, necesar pentru o calatorie in exteriorul SUA.

Astfel la 30.ianuarie.1920, S. Brunner (“Manufacturing Jeweler|Watch Bracelet a Speciality”, 64 Fulton Street) il recomanda autoritatilor americane pe B.L. ca “avand cunostintele afacerii in care s-a angajat” si se ofera drept garant pentru eliberarea unui pasaport necesar calatoriei acestuia, pentru afaceri, in Franta, Elvetia si Germania.


Benjamin Lazrus, ce isi descria ocupatia ca fiind “wholesale watches” a putut pleca astfel in calatoria ce si-a propus-o, in Elvetia, pentru a “cumpara mecanisme de ceasuri”. Aceasta prima calatorie (dupa 1918-1919 cand a participat la WW1) in Europa, “in interes de afaceri”, s-a derulat undeva intre 1920-1921. A revenit in SUA la 23.februarie.1921 si personal consider acest moment inceputul, mai mult sau mai putin documentat, al Benrus Watch Company.


obtinere pasaport BL | 1920 Benjamin Lazrus | 1920

O a doua calatorie s-a derulat intre 1921-1922, voiaj pentru care a fost necesara (din motive necunoscute) obtinerea unui nou pasaport. Documentele prezentate cu aceasta ocazie includ o declaratie (prezentata ’in premiera’ in continuare) unde in antet se poate remarca “Benjamin Lazrus – importer of watches” dar si o foarte clara mentiune: “I am the proprietor of the above named concern …”!

 

declaratie BL | 1921

Inregistrarea numelui Benrus in SUA a fost facuta cel mai tarziu in 1922 iar in Elvetia la 14.mai.1923, la adresa: rue du Parc, nr.122, La Chaux-de-Fonds (extrasul din arhivele de patente cu denumiri companii mai jos). Este neclar daca toti cei trei frati s-au implicat de la bun inceput in activitatea companiei avand in vedere ca am gasit relatari contradictorii asupra acestui moment.  Pentru a elucida si aceasta chestiune am retinut un citat
 (pe care il consider foarte important) ce precizeaza:

“The idea was Benjamin’s, and the company took its name from the first syllable of his name and the last syllable of the family name. The three young men combined $5,000 in savings and starting importing Swiss watch movements and casing them here.” (New York Times, 6.septembrie.1959 – la moartea lui Ralph S. Lazrus).


inregistrare Benrus | Elvetia
Archives de L’Horlogie | Recueil de Marque de Fabrique Horlogeres | vol.IX, pag. 123
 

Ceasurile Benrus din perioada de inceput (1923-1945) sunt prezentate succint in diverse istorii ca fiind ceasuri “Art-Deco”. Nu au fost remarcate sau documentate in mod deosebit fiind o perioada din care nu sunt retinute prea multe detalii asupra modelelor Benrus. 
Poate este o atitudine indreptatita dar in continuare incerc sa prezint cele mai importante modele din aceasta perioada ajutandu-ma de cateva materiale de marketing din epoca. Veti remarca ceasuri deosebite, motiv pentru care inceputurile Benrus, sa inceapa sa fie privite cu alti ochi!

 

Compania a inceput agresiv, cu o consistenta publicitate (langa nume “grele” din epoca – Elgin, Hampden, Hamilton, Illinois), mai ales in presa locala, prin care erau oferite ceasuri “new style strap watch” in schimbul ceasurilor de buzunar vechi, ca avans si ca angajament al platii unei “rate” saptamanale.

 

Primele materiale pe care le-am gasit sunt din intervalul 1923-1927 si ilustreaza tocmai stradania Benrus de a se impune langa deja mentionatele “nume grele” | vezi [1], [2], [3] si [4].


In 1926, o data cu implicarea lui Oscar M. Lazrus in viata companiei apare si prima relatare “spectaculoasa” despre cum a incercat Benrus sa se afirme intre producatorii de ceasuri de mana din acele vremuri. La acea vreme, Oscar Lazrus a facut o oferta autoritatilor americane de a instala la mana Statuii Libertatii un ceas cu cadranul iluminat electric.

In raspunsul de refuz al guvernului se punea un semn de intrebare asupra: “…congruity of so modern an ornament as a wristwatches upon the classically robed figure.” (Hanford MacNider, Assistant Secretary of War, 1926).

S-a creat insa astfel oportunitatea ca numele fratilor Lazrus sa apara in numeroase relatari de presa. Cateva dintre acestea in continuare (si atasat [5]):

 

Benrus | 1 martie 1926 Benrus | 1 martie 1926 (detaliu)

extras: "The Bridgeport Telegram", 2 martie 1926
 

Incepand cu 1926 Benrus Watch Co. porneste inca o interesanta, campanie de marketing, publicand o serie de ad-uri in care personalitati ale epocii sunt “afisate” langa ceasurile Benrus. Bineinteles numele din lumea sportului au avut o pozitie privilegiata. Dar intre cele mai spectaculoase putem mentiona si “alaturarea” cu Charles Lindbergh, celebrul aviator. Iata-le (dar si [6], [7] si [8] din coloana dreapta):

sport Benrus 1 Lindberg Benrus

Intr-o astfel de reteta (alaturare Babe Ruth) a fost lansat in 1929 un model "sport-aviatie" ce imi permit sa-l consider primul ceas Benrus important desi n-am reusit inca sa vad vreunul in vreo colectie - Benrus Airman (vezi si [9]) prezentat ca fiind acceptat, in acele vremuri de inceput ale aviatiei de transport, de catre compania N.A.T. (National Air Transport):

Benrus Airman | 1929

A fost doar inceputul alte variante - Benrus Flyer (1929) [10] si Benrus Pilot (1931) [11] fiind lansate in urmatorii ani.

In 1932 Benrus vine cu prima sa complicatie, "jumping", lansand simultan cu Bulova un model, Jump Hour, foarte rar astazi in colectii, ce anunta viitorul Dial-O-Rama:

Benrus Jump Hour | 1932 Bulova Jump Hour | 1932

Si in ceea ce priveste ceasurile de dama Benrus "a tinut pasul" cu moda acelor vremuri. Modelele Baguette din epoca s-au regasit in colectiile Benrus.
Cu 2, 6, 8 sau chiar 20 de "diamante"! In continuare sau [12],[13] si [14] ... din coloana dreapta:

Benrus 20’diamonds | 1935

In 1935, Gruen lansase foarte celebrul Curvex si bineinteles ca Benrus (alaturi de competitie - vezi [15]) a reactionat (1936) cu modelele sale. Desigur nu cu vreun mecanism ’curb’ asemeni Gruen, insa in 1937 a lansat Kurve King ce prin amplitudinea ’arcuirii’ a facut senzatie! Pentru solutia aleasa Benrus solicitase in 1936 un patent [16] obtinut (US PAT 2069453) in 1937.

Benrus Benrus

Pentru 1938 Benrus si-a rezervat lansarea modelului - Signet, o foarte interesanta solutie de personalizare pentru care in 1939 a fost depusa documentatia obtinerii a doua patente [16] si [17], acordate de autoritatile americane in 1941 (US PAT 2237675, respectiv US PAT 2240993), ambele patente obtinute in numele lui Benjamin Lazrus.

Benrus Signet | 1938

Este stiut faptul ca Benrus nu a produs ceasuri issued sub specificatie militara US pentru WW2. In pofida acestor relatari putem retine insa ca Benrus a produs o serie de ceasuri (in parte similare specificatiilor militare din epoca) denumite in prezentari "militare", insa cu posibilitatea achizitionarii de catre civili. La astfel de ceasuri (1943) se face referire in materialele urmatoare.

Benrus militar | 1943 Benrus at war | 1943

Aparitia Sky Chief in 1940 poate fi considerata unul din momentele de glorie ale Benrus Watch Co. Interesul pentru a colabora cu companii de aviatie incepuse (in acei ani foarte agitati pentru inceputul zborurilor transatlantice) inca de la sfarsitul anilor ’20 cand la lansarea modelului Airman [9] (1929) se mentiona: "The timepiece officially chosen by the Nationat Air Transport (N-A-T) and other leading American Airways carrying U.S. Mail and passengers coast to coast". De asemenea modelul Flyer [10] din acelasi an, 1929, preciza "Oficially adopted timepiece of the Transcontinental Air Transport" (T-A-T) proaspata infiintata in 1928. In 1931 este prezentat modelul Pilot [11] pentru care ad-ul de prezentare nota: "Leading U.S. mail pilots wear this latest 1931 Benrus". Si nu trebuie uitata alaturarea Benrus | Charles Lindbergh din 1926!

Astfel incepand cu anii ’30 Benrus a fost indreptatita in a adopta prima varianta a unui slogan ce va alatura ceasurile sale unora dintre companiile de transport aerian dintre cele mai importante intre 1930-1965, cum au fost sau inca mai sunt: NWA, TWA, Delta Airlines sau KLM.

Initial (1930-1931) prezentarea ceasurilor a fost facuta - "Benrus Watches - They Time the Airways" dar prima versiune cunoscuta (1931) pentru acest slogan a fost "Officialy Adopted by Leading US Airways" modificata cativa ani mai tarziu (1935) in forma "Officially Adopted by Leading American Airways". La lansarea in 1940 a Sky Chief devine "Official Watch of Famous Airlines" varianta in care va ramane pana la sfarsitul campaniilor in anii ’60.

slogan 1 Benrus | 1931
versiune: 1930-1931

slogan 2 Benrus | 1931
versiune: 1931

slogan 3 Benrus | 1935
versiune: 1935

slogan 4 Benrus | 1945
versiune: 1945

Este evident ca prin modelul Sky Chief, Benrus Watch a raspuns cerintelor companiilor de aviatie ce isi doreau un model cronograf care sa ofere mai mult decat simpla afisare a orei. Si pentru ca aminteam mai sus de alaturarea Benrus la efortul SUA pentru WW2, relatari recente mentioneaza echiparea pilotilor American Export Airlines - AEA/AmEx cu ceasuri Benrus Sky Chief, piloti ce au luat parte la transportul de materiale si trupe intre SUA si Europa dupa Ziua ’Z’. Nu trebuie insa cazut in capcana de a asimila Sky Chief cu un ceas militar.

Sky Chief a fost realizat in doua variante cu urmatoarele mecanisme:
- cronograf simplu (carcasa otel) 
* mecanism  Venus 178/937 | cod Benrus: BE [vezi 20] | carcasa otel
* mecanism Valjoux 71 | cod Benrus: GHH [vezi 21] | carcasa otel
* mecanism Valjoux 72 | cod Benrus: VZH [vezi 22] | carcasa otel

venus_178_ranfft Valjoux_71_ranfft Valjoux_72_ranfft
foto credit: http://www.ranfft.de si S. Walter
(stanga la dreapta) -  Venus 178 | Valjoux_71 | Valjoux 72

- cronograf zi/data (carcasa otel si aur)
* mecanism Valjoux 72C | cod Benrus: VZHC [vezi 23] | carcasa otel sau aur 14K

Valjoux_72C_ranfft
Valjoux 72C
foto credit: http://www.ranfft.de

Pentru varianta cronograf simplu se cunosc doua variante de carcasa:
- carcasa cu bezel rotativ si pointer | cadran alb;
- carcasa fara bezel | cadran negru in doua variante.

sky_chief_bezel_joelm sky_chief_simplu_negru sky_chief_negru_puncte
Sky Chief | cadran alb (bezel rotativ), cadran negru 
foto: Joel M./MWR, piecesoftime.net, lamesuredutemps.com

Pentru variantele de chronograf triple-date carcasele au fost atat din otel cat si variante aur 14K cu un singur design de cadran:

Sky Chief chrono otel triple Sky Chief chrono gold14K triple
Sky Chief Triple Date, otel | Sky Chief Triple Date, aur 14K
foto: yorktime.com, farfo.com

In ceea ce priveste cadranul trebuie retinut ca Sky Chief este singurul cronograf din epoca unde cadranul de contorizare minute este "marcat" la un interval de 4(patru) minute si nu 3(trei) asa cum sunt toate celelalte cronografe similare. Ratiunea acestui interval de marcaj a venit din necesitatile concrete pentru navigatia in zbor din anii ’40.

Aparitia Sky Chief incheie o perioada "romantica" din istoria Benrus. Modele precum: Airman, Jump Hour, Baguette, King Kurve sau Signet n-am avut sansa sa vad inca in nici o colectie. Sunt insa ceasuri pentru care istoria Benrus, din acei ani de inceput, ar trebui reconsiderata.

Benjamin Lazrus | 1921
Benjamin Lazrus | 1921

Ralph Lazrus | 1947
Ralph Lazrus | 1947

Oscar Lazrus | 1959
Oscar Lazrus | 1959

Hippodrome NY | cca. 1910
Hippodrome NY | cca. 1910

[1] ad Benrus | 1923
[1] ad Benrus | 1923

[2] ad Benrus | 1923
[2] ad Benrus | 1923

[3] ad Benrus | 1923
[3] ad Benrus | 1923

[4] ad Benrus | 1927
[4] ad Benrus | 1927

[5] ref. Benrus | 1.III.1926
[5] ref. Benrus | 1.III.1926

[6] ad Benrus | 1927
[6] ad Benrus | 1927

[7] ad Benrus | 1926
[7] ad Benrus | 1926

[8] ad Benrus | 1926
[8] ad Benrus | 1926

[9] Benrus Airman | 1929
[9] Benrus Airman | 1929

[10] Benrus Flyer | 1929
[10] Benrus Flyer | 1929

[11] Benrus Pilot | 1931
[11] Benrus Pilot | 1931

[12] Benrus Baguette | 1932
[12] Benrus Baguette | 1932

[13] Benrus Baguette | 1932
[13] Benrus Baguette | 1932

[14] Benrus Baguette | 1933
[14] Benrus Baguette | 1933

[15] ceasuri ’Curved’ | 1938
[15] ceasuri ’Curved’ | 1938

[16] patent "Curved"|1937
[16] patent "Curved"|1937

[17] patent (1) "Signet"| 1941
[17] patent (1) "Signet"| 1941

[18] patent (2) "Signet"| 1941
[18] patent (2) "Signet"| 1941

[19] ad Benrus Sky Chief| 1945
[19] ad Benrus Sky Chief| 1945

[20] Benrus - mecanism BE / Venus 178
[20] Benrus - mecanism BE / Venus 178

[21] Benrus - mecanism GHH / Valjoux 71
[21] Benrus - mecanism GHH / Valjoux 71

[22] Benrus - mecanism VZH / Valjoux 72
[22] Benrus - mecanism VZH / Valjoux 72

[23] Benrus - mecanism VZHC / Valjoux 72C
[23] Benrus - mecanism VZHC / Valjoux 72C





SEO monitor

ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2011 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English