ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »

CEASURI PENTRU ROMANIA

Miercuri, 18.Jul.2018
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» ceasuri | Made in Romania
» Turnuri cu ceas
» Benrus - origine Romania ?
» Istorii
» Muzee
» Casa Regală a României
» Mofturi
» Noutati / Evenimente

MECANICA FINA – Bucuresti | o istorie

Volumul “1925-1975 | Semicentenar Intreprinderea Mecanica Fina Bucuresti” aparut in 1975 prezinta istoria fabricii (desigur din perspectiva respectivelor vremuri) intre anii 1923-1975.

Nu s-au fabricat ceasuri la I.M.F. in aceasta perioada dar spre sfarsitul acesteia s-au pus bazele sectorului de orologerie industriala, anul 1978 fiind punctul de pornire pentru productia: Optimef, Cromef si Orex!

Totodata volumul este interesant pentru ca ofera intregul context in care initiala fabrica de aviatie SET Bucuresti (detalii aici) s-a transformat dupa 1945 in I.M.F. Bucuresti, producator de aparatura si echipamente de masura si control, orologerie industriala, mai apoi si fabricant de ceasuri de mana (dupa 1978).

SET Bucuresti logo

Fabrica SET - Bucuresti

Cateva spicuiri din istoria I.M.F. Bucuresti insotite de cateva imagini (mai jos si coloana dreapta) din volumul mentionat.
* * *
[mai.1923] - Federala Cooperativelor Satesti concesioneaza atelierele sale mecanice din str. Popa Lazar nr. 7,pe termen de 7 ani, unui grup format din inginerii Al. D. Bunescu, N. St. Papurica si Gr. C. Zamfirescu;
[10.iulie.1923] - este infiintata "Societatea pentru Explorari Tehnice - S.E.T" cu un capital de 60.000 lei, repartizat in mod egal intre cei trei actionari fondatori;
- desi de la bun inceput scopul intreprinderii a fost "organizarea fabricarii de avioane" in primii ani s-au fabricat: saboti pentru vagoanele de tramvai si de cale ferata, guri de canal;
[primavara.1925] - este lansata din partea statului roman o prima comanda de reparatii avioane, prin transformarea unor avioane de bombardament in avioane de transport; capitalul intreprinderi creste de 60.000 lei la 1.000.000 lei;
[1930] - Gr. C. Zamfirescu devine actionar unic al societatii; continua comenzile privind reparatia de avioane; este proiectat un avion de vanatoare denumit "Protoset"; 

[1938] - S.E.T. devine Societatea Anonima Romana - Industria Nationala Aeronautica (I.N.A. - S.E T.) cu 7 actionari (Gr. C. Zamfirescu detinea 60%) si capital social 25.000.000 lei;
[1946] - "sub presiunea muncitorilor" INA-SET trece la fabricatia masiva de piese de schimb pentru material rulant pentru repunerea grabnica in functiune a parcului de vagoane CFR;
[1947-1948] - s-au confectionat instrumente medicale in peste 100 de tipodimensiuni, material pentru liniile telefonice, reductoare pentru tuburile de oxigen. s.a.;
[11.iunie.1948] - "actul revolutionar al nationalizarii intreprinderii, cand in biroul fostului patron s-a instalat, in calitate de director, un reprezentant al clasei muncitoare, tinichigiul Constantin Stoica"; numele societatii este schimbat in I.M.S. "21 Decembrie";
[octombrie.1949] - uzina se extinde prin comasarea cu intreprinderea "Venus"; au urmat fuziunile cu Atelierele de Constructii Tehnice Aeronautice (A.C.T.A.) in decembrie.1952 si intreprinderea I.C.A.R. (Intreprinderea de Constructii Aeronautice Romane) de unde au fost preluate utilajele si masinile cu specific de mecanica fina, precum si personalul calificat aferent;
[intre 1948-1953] | fabrica a produs utilaje si masini agricole: prasitori, seceratori-legatori, pompe de stropit, batoze, instrumentar si mobilier metalic medical;
[1953] - s-a desprins din intreprindere - Fabrica de Biciclete societatea ramasa profilandu-se ca producator de instrumente de masurat de precizie;
[1958] - numele societatii se modifica din IMS "21 Decembrie" in - Uzina Mecanica Fina Bucuresti;
[1964] - este inglobata activitatea Intreprinderii de Pompe iar in 1972 este integrata si Fabrica de Pile Bucuresti;
[1973] - numele intreprinderii devine "Intreprinderea Mecanica Fina" (I.M.F.) Bucuresti; este integrata in Centrala Industriala de Masini-Unele, Mecanica Fina si Scule ("Centrala [de mecanica fina]" reprezenta inainte de 1989 structura organizataorica a statului ce coordona activitatile de acest tip; aceste Centrale au suferit mai multe reorganizari de-alungul anilor).

Sediul - IMF Bucuresti (1975)  

[1974] - intre sectoarele I si II ale intreprinderii a fost construit un pasaj subteran ce a rezolvat o serie de probleme de transport intern.  

[1975] - Intreprinderea Mecanica Fina - Bucuresti avea cca. 4800 de angajati si producea peste 4.000 de repere din gama:
- aparate de masura si control (lungimi, termotehnice);
- placute carburi metalice sinterizate;
- accesorii pentru masini unelte;
- orologerie industriala.
Produsele se exportau in 35 de tari.

Intreprinderea avea 3 amplasamente (vezi imagini coloana dreapta) situate pe strazi diferite:
- str. Popa Lazar nr.9-19 (sectorul I al societatii)
- str. Sergent Chiriac nr.10-14 (sectorul II)
- calea Ferentari nr.62 (sectorul III) 

W_semicentenar_IMF_1975_28-1.jpg

W_semicentenar_IMF_1975_73-1.jpg

* * *
Referitor la sectia de orologerie industriala trebuie retinut ca:
[...] Fabricatia de orologerie industriala a inceput in anul 1959, odata cu realizarea ceasului de reglaj pentru masina de spalat rufe. Intre anii 1972-1973 se asimileaza inca doua mecanisme de orologerie, relee de timp Rtp5 in 4 game de timpi si releul RTp7.
Urmeaza ca pana in anul 1978 sa se asimileaze pentru industria electrotehnica inca 3 mecanisme de orologerie cu destinatie speciala.
Odata cu asimilarea acestor noi produse, colectivul de muncitori, tehnicieni si ingineri a avut si are de rezolvat cateva probleme tehnologice deosebite, intre care asigurarea preciziei dimensionale si de forma de ordinul 0.01 mm pentru placile mecanismului, roti, sectoare dintate si balansier" (pag. 40).

Atelier orologerie industriala MF

* * *
(sursa informatiilor: "1925-1927 | Semicentenar Intreprinderea Mecanica Fina Bucuresti" | 1975) | C.2269 I. P. Informatia

[...]
In cautarile mele (incepute in octombrie.2007) pentru documentarea la variantele OREX am avut sansa de a primi pe forumul ceasornicar.ro si relatarea unui fost inginer din cadrul Mecanica Fina care intre 1980-1988 a lucrat in cadrul departamentului de dezvoltare.


Informatiile primite (foarte interesante fiind in fapt o completare la scurta istorie de mai sus/jos) le redau in continuare:
“…Pe scurt: initiativa productiei ii apartine lui ‘Ceasca’ (Nicolae Ceausescu), care in urma unei vizite facute prin ‘78 in IMF, aratandu-i-se ceasuri programatoare, unele cu scop militar, nu prea stia el cu ce se mananca mecanismele de ceas pt. bombe, dar auzind cuvantul ceas, a cerut imperios sa se fabrice ceasuri de mana.
Primele ceasuri au fost digitale, denumirea comerciala, Optimef. Nu cunosc provenienta calibrelor (mai mult ca sigur SUA), cert este ca atunci, in urma unei vizite a presedintelui SUA, s-a adus o linie completa de fabricatie afisaje cu cristale lichide, pe atunci sub embargo.
Pentru carcase s-a adus tehnologie de ultima ora, din Elvetia, respectiv prese cu surub pentru deformare de volum in matrita, carcasele fiind din inox de cea mai buna calitate. Acele prime ceasuri aratau excelent, chiar si pentru standardele estetice prezente. Ceasul era insa scump, telescoape elvetiene, butoane cu etansare, carcasa inox, cadran de import, etc... costa circa 1/4 - 1/3 salariul unui inginer, ca atare s-a trecut la carcase de alama cromate, cadrane serigrafiate care aratau oribil, butoane simplificate, telescoape improvizate, mai ieftine. De altfel nici nu s-au mai putut produce carcase inox, in Romania neexistand oteluri pentru a fabrica alte matrite, ca atare o linie de fabricatie de ultima ora s-a dus dracului.
In fapt, elvetienii ne propusesera sa fabricam carcase si ceasuri pentru ei, dar au fost refuzati categoric. S-au fabricat multa vreme, deoarece initial, s-a adus o cantitate enorma de calibre, mult peste necesitatile pietei pe 20 de ani, stiau baietii ce stiau, ca intr-un an americanii vor spune stop.

Etapa Orex. Denumirea, habar nu am, probabil a venit cineva cu ideea in cursul unei sedinte de productie. S-au fabricat cu multe calibre, mecanice si cu motor pas cu pas. Calibrele mecanice proveneau din China, Fabrica nr.2 din Tianjin. S-au utilizat si calibre Ruhla, fosta RDG execrabile. De asemenea, prin ‘86-‘87 s-au adus calibre super, din Rusia, licenta Citizen, unele din cele mai plate calibre existente in vremea aceea, comparabile cu cele ale ceasurilor de lux.
Din pacate, mafia din fabrica a pus in fruntea conducerii acestei activitati o serie de indivizi incapabili, interesati doar de delegatii in China, Rusia, RDG, ca atare, cu toate ca mecanismele erau foarte bune, cu un raport calitate/pret super, ceasurile erau tot mai urate, modelele fiind adaptate "gustului" unor politruci. “Made in Romania”, scris cu litere imense, era datorita faptului ca nu au reusit sa dezvolte dupa 1988, o tehnologie capabila sa imprime fotografic cadrane.

Ce s-a fabricat in RO din componentele ceasului: carcasa, cadran, geam, coronita, ax remontor, telescoape, o parte din limbi, garnituri etansare, capace si bratari inox de proasta calitate. Doar atat, calibrele erau de import. In ‘88 cand am parasit fabrica, se construise deja cladirea fabricii de ceasuri, aveam deja lista completa de masini pentru fabricatia completa, echiparea fiecarui atelier, adusesem din Germania si China doua instalatii de acoperire carcase cu nitrura de titan, mai rezistenta ca acoperirea cu aur, pusesem la punct un procedeu de acoperire cu carbura de titan pentru carcase de culoare neagra, de asemenea pregatisem fabricatia de scule…”
* * *
“Revin cu situatia IMF, fosta SET (Societatea de Exploatari Tehnice), datand din anii ’20, s-au fabricat aici avioane, si in principal aparatura de bord pana in ’47 la nationalizare.
Intr-adevar a fost cumparata pe nimic de Dl. Mollo, in prezent fabrica nu mai exista, hala “100” unde se fabricau ceasuri la et. 2 a fost decopertata, si se va transforma in cladire de birouri. Cantina transformata in cazinou. Sediul comitetului de partid demolat. Hala strungarie grea, in curs de demolare. Blocul administrativ sta sa se prabusasca. Restul halelor mari, matriterie, scularie, frezare grea, etc... de partea cealalta a sos. Pantelimon sunt goale, si vor fi demolate.

In prezent mai sunt 7 (sic) angajati, care se ocupa cu lichidarea (in ‘88 fabrica avea 13.000 angajati). Ce s-a intamplat cu calibrele si ceasurile, multe au fost furate, se furau si pe vremea lui ‘Ceasca’, nu 1 ci cate 100 o data, era doar bunul poporului.
Mai trist este ca au fost furate, la lichidarea fabricatiei de ceasuri, dupa ‘90, o gramada de utilaje ce au fost aduse pe bani buni din Elvetia, un strung de ceasornicar, cu toate accesoriile incapand intr-un buzunar mai mare. Jaf in toata regula!”

(postari - decembrie 2008 | wamkihok pe forumul ceasornicar.ro)
* * *

[1978] - la 26 decembrie 1978 - Nicolae Ceausescu face o vizita de lucru la Mecanica Fina Bucuresti; a fost decisa pornirea activitatii de productie pentru ceasuri de mana;

[1979] - incepe fabricatia ceasului de mana cu afisaj LCD si mecanism quartz - OPTMEF (detalii aici) - dupa achizitia din SUA (Optel Corporation) a licentei si a tehnologiei necesare;

[1982] - in cadrul Centralei de Mecanica Fina din care facea parte IMF Bucuresti se infiinteaza si incepe sa functioneze si Intreprinderea de Orologerie Industriala (IOI) - Arad (a nu se confunda cu Victoria Arad, fosta Precizia ce producea ceasuri de masa din anii 1951 si facea parte la acea data din Centrala de Articole Casnice Emailate - Metalogolobus Bucuresti) ce va functiona pana dupa 1989;

[1984] -  la 1 noiembrie 1984 Nicolae Ceausescu face o vizita de lucru la Mecanica Fina Bucuresti; cu aceasta ocazie "...s-au acordat investitiile necesare si s-au pus bazele fabricatiei de ceasuri mecanice si cu cuart analogice..." 

 [1985] - la 1 martie 1985 mai multe Centrale intre care si Centrala de Mecanica Fina sunt reunite in - Centrala Industriala de Masini-Unelte, Mecanica Fina si Scule (include IMF Bucuresti);

[1984] - Nicolae Ceausescu face o vizita de lucru la Mecanica Fina Bucuresti;

[1985] - in a doua parte a anului incepe fabricatia ceasului de mana cu mecanism mecanic - OREX (detalii aici) si a ceasului de mana cu afisaj analogic si mecanism quartz "pas-cu-pas" - CROMEF (detalii aici);

[1988] - parte din Centrala Industriala de Masini-Unelte, Mecanica Fina si Scule se transforma in Centrala de Mecanica Fina si Masini Textile (include IMF Bucuresti);

[1990] - prin Hotararea Guvernamentala nr. 594/1990 (16.mai.1990) se infiinteaza compania Mecanica Fina - Bucuresti. La acceasi data se desfiinteaza Centrala de Mecanica Fina din care intreprinderea facea parte.

* * *

Le cele prezentate mai sus e obligatoriu sa adaugam si reperele precizate in cronologia societatii Mecanica Fina imediat dupa 1989, la divizarea acesteia si mai apoi dupa privatizarea din 2000. Imformatiile sunt accesibile (2017) pe pagina web - www.mecanicafina.ro | aici.

[1991] - Intreprinderea s-a divizat in patru societati comerciale independente: Diasfin, Sigmafina, Carmesin si Mecanica Fina care preia o suprafata construita de 55.000 mp si continua productia industriala de aparate de masura si control;

[1997] - Societatea este cotata la bursa Bucuresti;

[2000] - Mecanica Fina este vanduta de catre Stat si devine societate privata 100%; informatii neconfirmate indica anul 2000 ca anul in care a fost stopata productia de ceasuri de mana;

Actionarul majoritar al societatii, cu o participatie la capitalul social de 91,1131% este Mol Invest SA cu sediul in Bucuresti, sectorul 2, strada Popa Lazar nr. 5-25, societate romaneasca cu capital privat avand ca actionari doi cetateni italieni din care actionarul majoritar, domnul Sergio Mollo, este adminstrator unic si presedinte al CA/director general al societatii Mecanica Fina SA;

[2006] - Compania intra in sectorul agricol prin constituirea SC ITAGRA SA (detalii aici);

[2009] - Societatea decide inchiderea productiei industriale (aparate de masura si control) si avand in vedere locatia centrala a imobilelor ("din motive tinand de nivelul de uzura morala a tehnologiilor de fabricatie cu efect direct in rentabilitatea economica a firmei dar si din ratiuni in legatura cu protectia mediului, in conditiile in care atelierele de productie erau amplasate central in Bucuresti - zona Obor" - info aici) si devine Property Company;

[2015] - Un comunicat din august.2015 al Mecanica Fina - Bucuresti anunta mandatarea actionarului principal (cetateanul italian Sergio Molo prin Mol Invest SA) pentru o potentiala reluare a productiei de ceasuri intr-o noua structura in care MF va detine 50%. Mecanica Fina numara un numar de 14 salariati si include in obiectul sau de lucru diverse activitati ponderea cea mai mare detinand-o inchirierea bunurilor imobile proprii.

 

In martie.2010, Evenimentul Zilei (varianta on-line) a publicat, sub semnatura lui Dan Arsenie, un articol despre istoria "ceasului romanesc" ce include si referinte la perioada Orex din Mecanica Fina Bucuresti. In documentarea articolului au fost folosite si cateva referinte si documente prezentate (in premiera) pe Ceasuri pentru Romania:
- - -
Dan Arsenie | "Ceasul romanesc a stat: < Era o madrie nationala >" (Evenimentul Zilei on-line) | 25.martie.2010
- - -
Articolul a fost preluat si de varianta on-line a revistei Temporis!
* * *

Cu multumiri colegilor de pasiune de pe ceasornicar.ro si Time Club Romania pentru suport!

Multumiri speciale conf. univ. dr. ing. Viorel Rindasu pentru informatii si lamuriri.


[up-date: decembrie.2017 - in lucru!]
Brasov, februarie. 2010

Mecanica Fina | 1925 - 1975
Mecanica Fina | 1925 - 1975

Mecanica Fina | 1925 - 1975
Mecanica Fina | 1925 - 1975

Mecanica Fina | 1925 - 1975
Mecanica Fina | 1925 - 1975

Mecanica Fina | 1925 - 1975
Mecanica Fina | 1925 - 1975

logo SET Bucuresti
logo SET Bucuresti

Tipuri de avioane - SET
Tipuri de avioane - SET

macheta IMF Bucuresti
macheta IMF Bucuresti

str. Popa Lazar nr.9-19 (sectorul I al societatii MF)
str. Popa Lazar nr.9-19 (sectorul I al societatii MF)

str. Sergent Chiriac nr.10-14 (sectorul II al MF)
str. Sergent Chiriac nr.10-14 (sectorul II al MF)

calea Ferentari nr.62 (sectorul III al MF)
calea Ferentari nr.62 (sectorul III al MF)

Mecanica Fina | evolutii 1950-1975
Mecanica Fina | evolutii 1950-1975

Mecanica Fina | dinamica exporturilor (1965-1975)
Mecanica Fina | dinamica exporturilor (1965-1975)

Aparate Mecanisme - Orologerie Industriala
Aparate Mecanisme - Orologerie Industriala

Mecanica Fina SA - logo
Mecanica Fina SA - logo






ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2011 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English