ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »

CEASURI PENTRU ROMANIA

Duminica, 19.Nov.2017
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» ceasuri | Made in Romania
» Benrus - origine Romania ?
» Turnuri cu ceas
» Istorii
» Muzee
» Mofturi
» Noutati / Evenimente

MECANICA FINA – Bucuresti | o istorie

[...]
In cautarile mele (incepute in octombrie.2007) pentru documentarea la variantele OREX am avut sansa de a primi pe forumul ceasornicar.ro relatarea unui fost inginer din cadrul Mecanica Fina care intre 1980-1988 a lucrat in cadrul departamentului de dezvoltare.

Informatiile primite (foarte interesante fiind in fapt o mica istorie) le redau in continuare:
“…Pe scurt: initiativa productiei ii apartine lui ‘Ceasca’ (Nicolae Ceausescu), care in urma unei vizite facute prin ‘78 in IMF, aratandu-i-se ceasuri programatoare, unele cu scop militar, nu prea stia el cu ce se mananca mecanismele de ceas pt. bombe, dar auzind cuvantul ceas, a cerut imperios sa se fabrice ceasuri de mana.
Primele ceasuri au fost digitale, denumirea comerciala, Optimef. Nu cunosc provenienta calibrelor (mai mult ca sigur SUA), cert este ca atunci, in urma unei vizite a presedintelui SUA, s-a adus o linie completa de fabricatie afisaje cu cristale lichide, pe atunci sub embargo.
Pentru carcase s-a adus tehnologie de ultima ora, din Elvetia, respectiv prese cu surub pentru deformare de volum in matrita, carcasele fiind din inox de cea mai buna calitate. Acele prime ceasuri aratau excelent, chiar si pentru standardele estetice prezente. Ceasul era insa scump, telescoape elvetiene, butoane cu etansare, carcasa inox, cadran de import, etc... costa circa 1/4 - 1/3 salariul unui inginer, ca atare s-a trecut la carcase de alama cromate, cadrane serigrafiate care aratau oribil, butoane simplificate, telescoape improvizate, mai ieftine. De altfel nici nu s-au mai putut produce carcase inox, in Romania neexistand oteluri pentru a fabrica alte matrite, ca atare o linie de fabricatie de ultima ora s-a dus dracului.
In fapt, elvetienii ne propusesera sa fabricam carcase si ceasuri pentru ei, dar au fost refuzati categoric. S-au fabricat multa vreme, deoarece initial, s-a adus o cantitate enorma de calibre, mult peste necesitatile pietei pe 20 de ani, stiau baietii ce stiau, ca intr-un an americanii vor spune stop.

Etapa Orex. Denumirea, habar nu am, probabil a venit cineva cu ideea in cursul unei sedinte de productie.
S-au fabricat cu multe calibre, mecanice si cu motor pas cu pas. Calibrele mecanice proveneau din China, Fabrica nr.2 din Tianjin. S-au utilizat si calibre Ruhla, fosta RDG execrabile. De asemenea, prin ‘86-‘87 s-au adus calibre super, din Rusia, licenta Citizen, unele din cele mai plate calibre existente in vremea aceea, comparabile cu cele ale ceasurilor de lux.
Din pacate, mafia din fabrica a pus in fruntea conducerii acestei activitati o serie de indivizi incapabili, interesati doar de delegatii in China, Rusia, RDG, ca atare, cu toate ca mecanismele erau foarte bune, cu un raport calitate/pret super, ceasurile erau tot mai urate, modelele fiind adaptate "gustului" unor politruci. “Made in Romania”, scris cu litere imense, era datorita faptului ca nu au reusit sa dezvolte dupa 1988, o tehnologie capabila sa imprime fotografic cadrane.

Ce s-a fabricat in RO din componentele ceasului: carcasa, cadran, geam, coronita, ax remontor, telescoape, o parte din limbi, garnituri etansare, capace si bratari inox de proasta calitate. Doar atat, calibrele erau de import. In ‘88 cand am parasit fabrica, se construise deja cladirea fabricii de ceasuri, aveam deja lista completa de masini pentru fabricatia completa, echiparea fiecarui atelier, adusesem din Germania si China doua instalatii de acoperire carcase cu nitrura de titan, mai rezistenta ca acoperirea cu aur, pusesem la punct un procedeu de acoperire cu carbura de titan pentru carcase de culoare neagra, de asemenea pregatisem fabricatia de scule…”
* * *
“Revin cu situatia IMF, fosta SET (Societatea de Exploatari Tehnice), datand din anii ’20, s-au fabricat aici avioane, si in principal aparatura de bord pana in ’47 la nationalizare.
Intr-adevar a fost cumparata pe nimic de Dl. Mollo, in prezent fabrica nu mai exista, hala “100” unde se fabricau ceasuri la et. 2 a fost decopertata, si se va transforma in cladire de birouri. Cantina transformata in cazinou. Sediul comitetului de partid demolat. Hala strungarie grea, in curs de demolare. Blocul administrativ sta sa se prabusasca. Restul halelor mari, matriterie, scularie, frezare grea, etc... de partea cealalta a sos. Pantelimon sunt goale, si vor fi demolate.

In prezent mai sunt 7 (sic) angajati, care se ocupa cu lichidarea (in ‘88 fabrica avea 13.000 angajati). Ce s-a intamplat cu calibrele si ceasurile, multe au fost furate, se furau si pe vremea lui ‘Ceasca’, nu 1 ci cate 100 o data, era doar bunul poporului.
Mai trist este ca au fost furate, la lichidarea fabricatiei de ceasuri, dupa ‘90, o gramada de utilaje ce au fost aduse pe bani buni din Elvetia, un strung de ceasornicar, cu toate accesoriile incapand intr-un buzunar mai mare. Jaf in toata regula!”

(postari - decembrie 2008 | wamkihok pe forumul ceasornicar.ro)

* * *
In martie.2010, Evenimentul Zilei (varianta on-line) a publicat, sub semnatura lui Dan Arsenie, un articol despre istoria "ceasului romanesc" ce include si referinte la perioada Orex din Mecanica Fina Bucuresti. In documentarea articolului au fost folosite si cateva referinte si documente prezentate (in premiera) pe Ceasuri pentru Romania:
- - -
Dan Arsenie | "Ceasul romanesc a stat: < Era o madrie nationala >" (Evenimentul Zilei on-line) | 25.martie.2010
- - -
Articolul a fost preluat si de varianta on-line a revistei Temporis!
* * *

[...]
urmeaza! in lucru!

[up-date: martie.2010]
Brasov, februarie. 2010

.




SEO monitor

ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2011 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English