ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »
CEASURI PENTRU ROMANIA
Marti, 19.Mar.2024 ia-ti timp!
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» Pendule
» Ceasuri de gara
» Turnuri cu ceas
» Ceasuri stradale
» ceasuri | Made in Romania
» Istorii
» Muzee
» Casa Regală a României
» Benrus - origine Romania ?
» Mofturi
» Noutati / Evenimente

OREX - Made in Romania | scurta istorie

OREX - scurta istorie

Incepand cu 1978 si pana spre sfarsitul anilor ’90 (aproximativ 1998-2000) MECANICA FINA Bucuresti (istoria companiei realizata de Ceasuri pentru Romania - aici) a fost sigurul producator roman de ceasuri de mana. Denumirile comerciale sub care acestea au fost prezente pe piata au fost: OPTIMEF, CROMEFOREX si CLASIC

In discutiile purtate online (2009-2010) pe forumurile pasionatilor s-a avansat informatia ca Optimef a fost o colaborare a intreprinderilor "Mecanica Fina" (link istorie) si “Optica Romana” (cunoscuta mai degraba ca IOR) din Bucuresti de unde si denumirea acestuia: OPTI = “Optica Romana” si MEF = “Mecanica Fina”. Aceasta informatie este insa eronata! Fosti ingineri din Mecanica Fina in perioada anilor ’980 au confirmat ca Optica Romana nu a avut vreo contributie la realizarea ceasului de mana romanesc iar prima parte din numele Optimef este preluat din denumirea companiei americane de la care s-a transferat licenta de fabricatie LCD - Optel Corporation. Sub aceasta denumire s-au produs exclusiv ceasuri quartz cu afisaj digital.

Informatii interesante despre inceputurile fabricatiei de ceasuri la Mecanica Fina - Bucuresti, incepand cu anul 1979gasiti in prezentarea - OPTIMEF | ceas quartz digital romanesc =>.

CROMEF un ceas quartz cu afisaj analog si motor "pas cu pas" a reprezentat o etapa intermediara pe parcursul anului 1985. Detalii aici =>

OREX o denumire utilizata incepand cu 1985, pentru care exista relatari, ce insa nu au putut fi documentate, ca a fost inspirata de expresia "ORa EXacta" a fost o familie de ceasuri mecanice si quartz cu afisaj analog (motor pas cu pas). Mai multe detalii despre mecanismele folosite - aici, aici, aici, aici si aici.

CLASIC a fost un model exclusiv de dama ce a folosit mecanisme Ruhla UMF - calibru K09 (RDG) - mai multe detalii despre aceste ceasuri - aici.

* * *

Momentul de inceput al productiei de ceasuri mecanice la Mecanica Fina Bucuresti l-a reprezentat vizita de lucru a lui Nicolae Ceausescu din 26.decembrie.1978 cand a fost decisa pornirea acestei activitati. Nemultumit de inceperea productiei de ceasuri cu modele digitale (vezi - Optimef) Nicolae Ceausescu a cerut imperativ, intr-o noua vizita (1 noiembrie 1984) la Mecanica Fina, trecerea la productia de ceasuri de mana cu "afisaj analogic" (trecere ce s-a facut prin faza intermediara - Cromef), initial cu mecanisme quartz si mai tarziu in variantele mecanice - Orex

Primele 50.000 de ceasuri OREX au fost livrate in decembrie.1985 (vezi articol revista "Flacara" | Cici Iordache-Adam | 1985, atasat dreapta). Se intentiona ca in 1986 piata sa "primeasca" 200.000 de exemplare iar din 1990 sa fie produse 1.000.000 de ceasuri pe an!

Nota: confom cu SANIC, Fond CC al PCR - Sectia Economica, dosar 174/1986 (citata via - industrializarearomaniei.blogspot.ro) - "Din punct de vedere statistic, productia de ceasuri la Intreprinderea Mecanica Fina - Bucuresti pe primele 11 luni ale anului 1986, era cifrata la 180.000 bucati".

"...Anul 1985 este data de nastere a ceasului mecanic si cu cuart analogic romanesc.[...] Marca OREX. In decembrie au fost livrate 50 000 de exemplare de ceasuri de mina pentru femei si barbati, in cateva modele. Incepand cu 1990 vom produce 1 milion pe an. Ceea ce este acum o linie de fabricatie si o clasa desprinsa din scoala de orologerie industriala a Intreprinderii de mecanica fina din Bucuresti, va fi, in curand, o fabrica stapina pe tehnologii ultramoderne.[...] Momentul de rascurce il constituie 1 noiembrie 1984, vizita de lucru a secretarului general al partidului in intreprindere, cand pe baza unor indicatii date in vizite anterioare, iar primii pasi fiind facuti, s-au acordat investitiile necesare si s-au pus bazele fabricatiei de ceasuri mecanice si cu cuart analogice [...]."

Articolul (detalii mai jos) mentioneaza in continuare echipa de conceptie si executie din acea perioada ce includea pe:
"...inginerul Stefan Blaier, seful noii sectii, un bijutier in orologerie industriala [...], cu experienta de un sfert de veac in "Mecanica fina" si pina la muncitoare ca Daniela Nistor - 23 de ani, absolventa a unui liceu cu profil mecanic, specializata in strainatate. [...] Istoria ceasului romanesc trece apoi prin Atelierul nr.5, de proiectari tehnologii. Trei incaperi cu plansete peste care se incordeaza vointa, profesionalismul si dorinta de a stapini domeniul a citorva zeci de tineri ingineri din diferite specialitati - de la chimisti si metalurgi, la electronisti si, fireste, de mecanica fina -, proiectanti, desenatori tehnici... Seful atelierului, inginerul Radu Nedelcu abia a depasit un deceniu de la absolvirea facultatii de mecanica fina. [...] Acest colectiv inca modest numeric a si creat 30 de tipuri de ceasuri de mina. Designerul Mitu Draganescu, absolvent al sectiei de profil din Institutul de arte plastice [...]. Dincolo de atelierul cu plansete, trecem, printr-un tunel-aspirator care ne desprafuieste pentru a putea fi admisi, in sectia de productie. Un imperiu al halatelor albe, al imacularii. Fetele - intre 18 si 23 de ani - lucreaza cu degetare de plastic. [...] Aici si astfel se naste in fiecare zi Orex, ceasul mecamic romanesc, din clasa intai de precizie. [...] In 1986 piata va primi 200 000 de exmplare. Retineti, o noua marca de ceasuri a aparut, OREX".
[extrase din articolul - "Orex", autor - Cici Iordache-Adam  | revista "Flacara", an XXXV, nr. 11 (1604) din 14 martie 1986]
   

Discutiile initiale in cadrul "Centralei" de Mecanica Fina (structura organizatorica a "epocii") avusesera in vedere demararea productiei in cadrul fabricii VICTORIA Arad. A avut castig de cauza producatorul din Bucuresti si printre furnizorii de mecanisme vizati initial au fost: Sandoz, Lanco si Ruhla. Alegerea a fost insa - SEAGULL (China)!

Dintre celelalte componente principale - carcasa, cadran, indicatoare si coroana s-a realizat la Mecanica Fina - Bucuresti doar carcasa si capacul acesteia, initial pe linia achizitionata pentru carcasele modelelor Optimef si ulterior si cu o a doua linie de fabricatie. 
Alaturi de mecanisme - cadranul, indicatoarele si coroana s-au importat.

In perioada de inceput au fost folosite componente de mecanisme Seagull - "19 zuan" (rubine) ce au fost montate in carcase fabricate de catre Mecanica Fina, atat pentru variantele barbatesti cat si pentru cele de dama. Pentru mecanismele de 17 rubine furnizorul a fost Shanghai Zuanshi (Diamond) Watch Factory pentru ambele variante de mecanism furnizate: SB5Z, SB-1 si SZ-1 ("A. Chunlei/Shanghai high-grade Standard movement") cel de-al 3-lea - SZ-1 fiind varianta de 17 rubine ce a fost standardizata in mai multe fabrici din China - detalii aici.
Pentru seria quartz colaborarea s-a derulat initial cu producatori din URSS/Rusia (Slava) pentru modelele barbatesti, respectiv cu mecanisme din Republica Democrata Germana (RDG), China si iarasi URSS/Rusia pentru cele de dama.


Relatari primite dinspre colectionari/pasionati (neconfirmate - vezi mai jos) mentioneaza ca intre anii 1990-1996, odata cu scaderea dramatica a vanzarilor, s-a incercat resuscitarea societatii prin, productia cel mai probabil, comenzi la furnizori externi a unui model cu 21 rubine (mecanism - Slava-Rusia)*). De asemenea se pastreaza in colectii, din aceeasi perioada, cateva modele quartz cu mecanisme Miyota-Citizen (Japonia) a caror context de fabricatie de asemenea, nu este cunoscut.


[update: ianuarie.2021] *) - Cu provenienta din spatiul sovietic, dupa anul 2008, circula in universul colectionarilor Orex si un model (in mai multe variante de carcase si cadrane) cu 26 rubine. Furnizorul mecanismelor a fost - Second Moscow Watch Factory (SLAVA) - URSS. Reprezentanti ai Mecanica Fina - Bucuresti, ce au activat in zona tehnica a fabricii, nu au confirmat producerea unui astfel de model (si nici cel cu 21 rubine - mecanism Slava) in Romania. Pana la acest moment (mai.2021) nu a putut fi documentat, contextul aparitiei acestei variante. 


Comunicate ale companiei precizeaza oprirea productiei de ceasuri in jurul anului 2000. O varianta de ambalaj pentru modelele quartz cu mecanism Miyota specifica existenta unui "contract 96/1998" fara insa a fi clar in ce context au fost fabricate si livrate aceste ceasuri.

OREX - ambalaj quartz Miyota OREX - contract nr. 96/1998

Nu au fost gasite documente, insa exista relatari (tot dinspre colectionari), ca pentru o anumita perioada ceasuri OREX au fost in dotarea trupelor romane de garniceri. O fotografie pentru un capac spate inscriptionat "graniceri" este atasat prezentului material.

In anul 2000 societatea Mecanica Fina SA Bucuresti a fost privatizata, actionarul principal ce a preluat societatea fiind cetateanul italian - Sergio Mollo. Pe parcursul anului 2004 (dar si in anii urmatori) au existat informatii privind o posibila intentie de re-startare a productiei de ceasuri, actiune care insa nu a fost confirmata. Despre activitatea curenta a Mecanica Fina pot fi obtinute informatii pe www.mecanicafina.ro ! Din pacate in "istoria companiei" nu se face nici o referire la perioada in care aceasta a produs ceasuri de mana.

 

Pe parcursul anilor 1925-1990 denumirea Orex, in legatura cu industria orologera, a trecut prin urmatoarele inregistrari:

- 1925.08.25: Orex | inregistrat de catre Louis Schorer / Horlogerie Exor SARL - La Chaux-de-Fonds, Elvetia;

- 1926.02.10: Orex | inregistrat de catre Gerber Freres - Morteau, Franta;

- 1950Orex | inregistrat de catre Orex Zrt. "Va"Budapesta, Ungaria; compania si-a incetat activitatea in 27.02.2017;

- 1951.11.20: Orex | inregistrat de catre Schabl & Vollmer - Phorzheim, Germania;

- [fara data cunoscuta]: Orex | inregistrat de VEB Uhren und Machinenkombinat / VEB Uhrenwerke Ruhla - Ruhla, RDG;

- 1986.10.31: Orex | Mecanica Fina - Bucuresti, Romania solicita inregistrarea denumirii Orex ca marca nationala cu nr. de depozit - 001181, pentru produse din clasa 14 - "ceasuri de mana cuart-analogic" conform cu Clasificarea de la Nisa. Inregistrarea a fost finalizata in anul 1990.


Incepand cu 2012 intre Mecanica Fina - Bucuresti si cunoscutul producator elvetian Rolex s-au derulat mai multe actiuni in justitie pornite de la "similitudinea" celor doua nume. Pe pagina web - dibette.ro | link-ul aici este relatata povestea acestor procese din care preluam aici principalele detalii:


"Pe 31 octombrie 2012 Rolex a dat in judecata Mecanica Fina pentru marca Orex, urmarind ca societatea sa nu mai poata folosi în viitor acest nume. Motivele? Pentru ca nu se mai produsese niciun ceas Orex de ani de zile, marca detinută de Mecanică Fina nu mai servea scopului sau initial. Un alt argument esential în favoarea producătorului elvețian a fost existența unui grad ridicat de similitudine intre cele doua mărci – Rolex şi Orex, numele avand în componenta aceleaşi litere şi o sonoritate cvasi-identică.

 

Conflictul a durat mai mult de trei ani in instantele din Romania. Intr-o prima etapa, desfasurată la Tribunalul Bucuresti, reprezentantii Orex au reusit să demonstreze ca actiunea depusa împotriva lor nu poate fi admisa si au avut castig de cauza [sentinta civila - 689/04.04.2013] . Interesant este că Tribunalul a considerat ca intre cele doua mărci nu exista niciun risc de confuzie din punct de vedere vizual, auditiv, fonetic și conceptual. Cu privire la ultimul aspect, instanta a decis în mod curios ca marca Rolex este una fantezistă, în timp ce marca Orex are un inteles pe care îl capătă în mintea publicului prin raportare la expresia "orexactă". Deși nu există niște dovezi concrete că de aici ar proveni numele Orex.

 

Rolex a atacat la Curtea de Apel sentinta data de Tribunal. Dupa mai multe amanari, pe 14 mai 2014 [decizia civila nr. 210/A din 14.05.2014] magistrații Curtii au dat un verdict în favoarea companiei Mecanica Fina, respingand astfel apelul formulat de Rolex. Referitor la asemanarea numelor Rolex și Orex, judecatorii de aici au considerat că impresia lasată de numele Orex, ca rezultat al sintagmei "ora exactă", este proprie oricărei persoane cu judecată raţională.

 

Deja cu doua victorii la instante diferite, Orex parea ca va scapa. Dar Rolex a tras și ultimul glonț disponibil. A atacat ultima sentinta la Inalta Curte de Casatie de Justitie, cea mai importanta autoritate judecatoreasca. Astfel, pe 15 mai 2015 [decizia nr. 1297 din 15.05.2015] judecatorii acestei instante au decis ca Rolex are dreptate. Prin decizia data s-au anulat practic toate castigurile inregistrate de Mecanica Fina - Orex pana la acel moment. Aici magistratii au subliniat existenta unor asemanari mai mult sau mai putin evidente la toate nivelurile.


Reprezentanții Orex au atacat la randul lor hotararea, dar fara succes. Așadar, pe 26.02.2016 a ramas definitivă si irevocabila decizia prin care societatea Mecanica Fina a fost decazuta din drepturile de folosire ale marcii OREX. Pe langa asta, au mai fost obligati sa achite și cheltuieli de judecata catre Rolex in valoare de aproximativ 3.000 de euro".

["Ceasurile romanesti - o amenintare pentru Rolex?", 19.02.2018 - Andrei pe dibette.ro]

 

Un proces similar a fost derulat si castigat de Rolex si in Columbia impotriva unei companii ce detinea de asemenea denumirea Orex (detalii - aici). In final este de precizat ca au existat, undeva in ultimele decenii ale anilor 1900, ceasuri sub denumirea Orex cu provenienta India.


* * *

Modelele Orex fabricate la Mecanica Fina - Bucuresti pot fi clasificate, in functie de perioada de productie si mecanismele folosite, astfel:
- - - - - - -

[aprox. anii 1985-1995]
• OREX / barbatesc, mecanic, (cu/fara data) - 19 rubine (mecanism: ST-5 / Sea Gull - China), cadran inscriptionat "Made in Romania" - exista si exceptii;
• OREX / dama, mecanic - 19 rubine (mecanism: ST-6 / Sea Gull - China), cadran inscriptionat "Made in Romania" - exista si exceptii;

• OREX / barbatesc, mecanic, (cu/fara data) - 17 rubine (mecanise: SB-1 si SZ-1 / Shanghai Zuanshi - China), cadran inscriptionat "Made in Romania" - exista si exceptii
• OREX / dama, mecanic - 17 rubine (mecanism: SB5Z / Shanghai Zuanshi - China), cadran inscriptionat "Made in Romania" - exista si exceptii;
• OREX / barbatesc - quartz (mecanism: 2356 | Slava - URSS/Rusia), cadran inscriptionat "Made in Romania" - exista si exceptii;
• OREX / dama - quartz (mecanism: Kal/K 13 | Ruhla - RDG, DST-5 | China, 2356 | Slava - URSS/Rusia), cadran inscriptionat "Made in Romania" - exista si exceptii.

[aprox. 1995-2000]
• OREX / barbatesc, mecanic, data - 21 rubine (mecansim: 2414 / Slava - Rusia), cadran inscriptionat "Made in Romania" | nu este cunoscut contextul fabricatiei acestui model si daca acest model a fost asamblat in Romania; reprezentanti Mecanica Fina nu il confirma ca existent in portofoliul de productie;

• OREX / barbatesc - quartz (mecanism Miyota-Citizen / Japonia) | nu este cunoscut in ce context au fost fabricate si livrate aceste ceasuri;
• OREX / barbatesc, mecanic, zi/data - 26 rubine (mecanism: 2428 / Slava - Rusia), cadran inscriptionat "Made in Romania" | acest model nu a fost confirmat de reprezentantii Mecanica Fina ca fiind din portofoliul de productie al fabricii si nu este cunoscut contextul aparitiei acestui ceas.

- - - - - - -
Intreprinderea Mecanica Fina - Bucuresti nu a publicat lista cu seriile mecanismelor pe ani si nici nu a oferit detalii despre ceasurile OREX. Seriile inscriptionate pe capacele spate ale ceasurilor erau specificate in certificatele de garantie eliberate la vanzare pentru identificare in caz de service.

 
O colectie cu imagini ale variantelor de OREX fabricate la Mecanica Fina - Bucuresti gasiti - aici!

IMPORTANT: cu multumiri pentru fotografiile OPTIMEF si capac "Graniceri" colegilor de pe ceasornicar.ro - stefand600, roviane dar si lui Ovidiu Tibichi pentru detaliile trimise despre mecanisme. 
Multumiri speciale dlui Aurel Vaisler pentru copia articolului din revista Flacara.

 * * *

[up-date: mai.2021]
BRASOV, octombrie.2008

OREX - 17 rubine
OREX - 17 rubine

OREX dama - 17 rubine
OREX dama - 17 rubine

OREX - 19 rubine
OREX - 19 rubine

OREX dama - 19 rubine
OREX dama - 19 rubine

OREX - 21 rubine | [nota: pentru acest model nu exista informatii sau documente care sa certifice vreo legatura cu Mecanica Fina - Bucuresti / vezi *) in articol]
OREX - 21 rubine | [nota: pentru acest model nu exista informatii sau documente care sa certifice vreo legatura cu Mecanica Fina - Bucuresti / vezi *) in articol]

OREX - quartz
OREX - quartz

OREX dama - quartz
OREX dama - quartz

OREX - 26 rubine | [nota: pentru acest model nu exista informatii sau documente care sa certifice vreo legatura cu Mecanica Fina - Bucuresti / vezi *) in articol]
OREX - 26 rubine | [nota: pentru acest model nu exista informatii sau documente care sa certifice vreo legatura cu Mecanica Fina - Bucuresti / vezi *) in articol]

OPTIMEF
OPTIMEF

OREX - capac "Graniceri"
OREX - capac "Graniceri"

vizita N. Ceausescu - Mecanica Fina | 1.noiembrie.1984
vizita N. Ceausescu - Mecanica Fina | 1.noiembrie.1984

articol Flacara | nr. 11 din 14.martie.1986
articol Flacara | nr. 11 din 14.martie.1986

articol Flacara | nr. 11 din 14.martie.1986
articol Flacara | nr. 11 din 14.martie.1986

Intreprinderea Mecanic Fina - Bucuresti | 1973
Intreprinderea Mecanic Fina - Bucuresti | 1973






ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2022 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English