Longines "Tartarugone" pentru pilotul Alexandru ’Dudu’ Frim
"Zlin, 31 [08.1938] prin telefon - Azi dimineata incepand de la ora 7:25 si-au luat zborul de pe aerdromul local avioanele care participa la concursul Micii Intelegeri, pentru a parcurge etapa Zlin-Uzhorod.
Uzhorod, 31 [08.1938] prin telefon - Catre ora 11 au aterizat 33 avioane concurente. In cateva minute au aterizat si celelalte. Dupa alimentarea avioanelor pilotii au decolat indreptandu-se spre Cluj.
Cluj, 31 [08.1938] prin telefon - Pe aerodromul nostru, primul avion participant la concursul Micii Intelegeri a aterizat la ora 13:16. Aparatul este cehoslovac si are initialele OK-TAP... Al doilea concurent sosit la Cluj este d. inginer Frim care piloteaza un avion Nardi. D-sa a aterizat la 13:35.
La Bucuresti primul care isi face aparitia este inginerul Frim pe un aparat Nardi. La un scurt interval soseste un al doilea avion. Este d. Ghika Cantacuzino. D. ing. Frim, in momentul cand venea la pamant, i s-a intepenit trenul de aterizare, care este escamontabil, incat a aterizat fara roate. Avionul a suferit avarii; elicea i s-a rupt. Avionul a scapat neatins..."
Asa consemna, in 1 septembrie 1938, ziarul Ordinea parcursul celei de a 2-a etape dintr-o competie aviatica ce a avut un frumos renume in perioada interbelica. Concursul Aerian al Micii Antante (numita si Mica Intelegere) a fost o competitie pentru propaganda aviatica la care participau cele 3 state, Romania - Cehosolvacia - Iugoslavia, reunite in aceasta alianta de securitate regionala incepand cu 1920. Aceste concursuri aviatice s-au desfasurat in anii 1928, 1929 si 1930 si cu participarea Poloniei, insa exclusiv pentru piloti militari.
Intrerupt pentru mai multi ani, concursul a mai fost reluat intr-un singur an - 1938, intre 26 august - 5 septembrie, cand s-a derulat ultima editie (era in ajun de WW2), pe un traseu (parcurs in mai multe etape) intre: Praga - Zlin - Uzhod - Cluj - Bucuresti - Belgrad - Petrovgrad - Zagreb - Bratislava - Brno - Praga (vezi harta traseu in coloana dreapta). Mai multe detalii asupra desfasurarii concursului pot fi gasite - aici sau parcurgand volumele din bibliografie. Este de retinut ca la editia din 1938 au putut participa si piloti civili, alaturi de cei profesionisti (militari sau de linie).
Concursul din 1938 a fost castigat, la general, de aviatorul Eduard Lindner, pe un avion Caudron-Aiglon / motor Renault Bengali Junior (YR-AAP) pus la dispozitie de Asociatia Romana pentru Propaganda Aviatie (A.R.P.A). Intre cele 8 echipaje romanesti participante in concursul din 1938 s-a aflat si pilotul Alexandru ’Dudu’ Frim, inginer la Industria Aeronautica Romana - I.A.R. Brasov, mai tarziu pilot de incercare la aceeasi fabrica. Acesta a participat la Concursul Aviatic al Micii Intelegeri din 1938 cu un avion personal - Nardi-305 (YR-MIH) cu un motor Alfa Romeo 180CP. Dudu Frim a concurat in cadrul categoriei I-B, unde a obtinut locul 4 (din 10 avioane / 18 concurenti) primind si o cupa pentru cel mai tanar participant. Rezultatul s-a datorat, in principal, parcursului pe sectiunile Cluj-Bucuresti si Bucuresti-Belgrad, Alexandru ’Dudu’ Frim fiind premiat de compania Shell Aviation (sucursala de la Praga) printre altele si cu un ceas Longines.
Si astfel, am ajuns la motivul acestei prezentari; prin amabilitatea unui colectionar (din afara Romaniei) am primit cateva imagini ale ceasului Longines primit de Dudu Frim la finalul concursului. Ceasul, un Longines cal. 15.94 - prezentat in imaginile urmatoare, a fost achizitionat de catre agentul Longines pentru Cehosovacia la 20.martie.1938 de unde a ajuns ulterior, la Shell Aviation - Praga, pentru a fi oferit ca premiu in concursul cu pricina. In spiritul obiceiului aviatiei militare cehoslovace interbelice, ce a avut astfel de ceasuri Longines - Majetek Vojensk Spravy (numite si Tartarugone - "Broasca testoasa") pentru pilotii sai, incepand cu 1935 si pana in anii ’950, si ceasul primit de Dudu Frim este varianta (din prima generatie) atat de ravnita de colectionari, in carcasa inox patrata-rotunjita (40 mm), echipat cu calibrul 15.94 (15 linii) manual - serial 5.417.112, indicatoare acoperite cu material luminiscent, bezel rotativ cu marcaj, cadran negru inscriptionat Longines Anti Magnetinque.
[imagini ceas prin amabilitatea lui - Mark Munro]
Pe capacul spate ceasul primit de Alexandru Frim a fost inscriptionat - "Concurs Aerien de la Petite Antante 1938 Shell, Praha".
[imagini ceas prin amabilitatea lui - Mark Munro]
Presa romaneasca, la revenirea pilotilor, le-a acordat o atentie speciala fiind consemnate primirile, de care acestia s-au bucurat, la autoritatile romane, clasamentele si premiile obtinute (vezi in continuare doua articole din publicatiile Universul si Capitala in care este mentionat si "cronometrul" pilotului Alexandru Frim). Trebuie mentionat aici si ca echipajul ing. Radu Corbu - Adj. Radulescu, participanti de asemenea in cadrul cat. I-B (locul 6), a fost premiat cu "un cronometru" despre care nu am gasit detalii.
[extrase presa: ziarul Capitala - 16.09.1938 | ziarul Universul - 17.09.1938]
* * *
Bibliografie:
1. dr. ing. Alexandru Linder - "Ultimele zile de pace ale aviatiei sportive. Concursul Aerian al Micii Intelegeri", volumul 1, editura Eikon, Bucuresti - 2018;
2. dr. ing. Alexandru Linder - "Ultimele zile de pace ale aviatiei sportive. Concursul Aerian al Micii Intelegeri", volumul 2 - "Relatari din presa", editura Eikon, Bucuresti - 2018;
Cu multumiri pentru amabilitate si suport lui Mark Munro si Horia Stoica - Brasov.
* * *
[up-date: septembrie.2020]Brasov, septembrie.2020