In lumea aviatiei Bücker Bü-133 Jungmeister are un loc aparte. Calitatile sale tehnice l-au facut preferat intre pilotii de acrobatie din deceniile ‘930-950.
Desi un avion civil prin excelenta nu putine au fost cazurile in care acest avion a fost achizitionat si de catre armata ce-si dorea a pregati pilotii sai si prin participarea la meetinguri aviatice.
A fost si cazul Romaniei inainte de al II-lea razboi mondial.
Inca cateva exemplare au fost achizitionate in acea perioada de catre persoane particulare sau aerocluburi din tara.
In ceea priveste insa istoria aviatiei romane, Bü-133 este strans legat de doua dintre cele mai faimoase nume de la noi – Alex Papana si Bazu Cantacuzino.
Fiecare dintre acestia a avut un asemenea avion cu care a castigat concursuri de acrobatie aviatica la noi sau in alte tari.
* * *
In foarte scurta sa istorie (1932-1945) Bücker-Flugzeugbau GmbH a avut un remarcabil succes cu trei dintre modelele sale – Bü 131 Jungmann (1934), Bü 133 Jungmeister (1936) si Bü 181 Bestmann (1939). Dupa 1945, localizata in zona Berlinului, sub ocupatie rusa, fabrica a fost distrusa.
Prin amabilitatea istoricului de aviatie Dan Antoniu am reusit sa intru in posesia unor copii dupa un prospect de prezentare al avionului Bu-133, prospect gasit in Arhivele Militare de la Pitesti si prezentat in copiile din coloana dreapta.
* * *
Ultima pagina a prospectului mentionat (datat ianuarie.1937) prezinta langa specificatiile tehnice ale avionului si o imagine cu plansa de bord si lista instrumentelor acestuia. Aceasta include si un ceas de bord (“1 montre de bord”).
scan: prospect Bu-133 | 1937 - prin amabilitatea lui Dan Antoniu
Din imaginea prezentata a fost posibil a fi identificat tipul de ceas acesta fiind – Askania model Lo 1r – un ceas al carui cadran este similar specificatiilor Fl 25591 in baza carora erau realizate ceasurile militare pentru centrele de comunicatie ce existau in armata germana WW2.
scan: prospect Bu-133 | 1937 - prin amabilitatea lui Dan Antoniu
Konrad Knirim in “Militaruhrean | Military Timepieces – 150 years watches and clocks of German Forces” prezinta (la pag. 317) o imagine a acestui ceas impreuna cu prezentarea acestuia (scanuri atasate).
* * *
Doua nume mari ale aviatiei noastre au pilotat si si-au legat numele si exceptionalele rezultate de acest avion – Alexandru Papana si Constantin “Bazu” Cantacuzino. Doua personalitati exceptionale si doua destine cu inca numeroase necunoscute pentru a caror memorie nu s-a facut inca suficient.
Alex Papana (1906-1946), excelent sportiv (campion olimpic si modial de bob in 1932, respectiv 1933) – bob, fotbal si automobilism, o vreme pilot de incercare al IAR Brasov, de la care inca exista un record de altitudine in carlinga deschisa (11.631 m). A castigat numeroase concursuri de acrobatie in Romania, Germania si SUA. A fost primul pilot din SUA pe Bu-133 inmatriculat YR-PAX, avion care astazi este expus la National Air and Space Museum – Chantilly, Virginia – USA.
Bazu Cantacuzino (1905-1958) nascut intr-o prea celebra famile nobiliara bizantina. Este recunoscut ca Prim-As al aviatiei militare romane cu un total de 69 de victorii (56 certe + 13 probabile), intr-o cariera militara incheiata la doar 40 ani si derulata in lupte impotriva tuturor fortelor importante WW2 (SUA, URSS si Germania). A zburat pe Hurricane Mk I si Messerschmitt Bf-109G dar si in diverse incercari pe Mig-3 sau Mustang, atunci cand a avut ocazia.
La 13.ianuarie.1948 s-a refugiat in Italia si ulterior in Spania.
In tara a avut un Bu-133 imatriculat YR-BIZ si mai apoi in Spania inca doua – EC-AEX si EC-AMO (mai multe detalii – aici).
Un exceptional film postat recent (octombrie.2009) pe youtube prezinta una din demonstratiile sale facute in Spania:
- - - - -
Bu-133 Jungmeister
Constantin Cantacuzino
- - - - -
Multumesc lui Dan Antoniu si Konrad Knirim pentru excelentele documente trimise.