ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »

CEASURI PENTRU ROMANIA

Marti, 25.Jul.2017
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» ceasuri | Made in Romania
» Benrus - origine Romania ?
» Turnuri cu ceas
» Istorii
» Muzee
» Mofturi
» Noutati / Evenimente

LEONIDA | CEAS DE BORD – AUTOMOBIL

 

Pentru pasionatii istoriei automobilului in Romania, numele Leonida este prea-bine cunoscut. Precursor al automobilismului de curse, castigator in epoca al catorva competitii locale, membru fondator si prim-presedinte (1904) al Automobil Clubului Roman (A.C.R), Leon Leonida infiinteaza la Bucuresti in 1906 - “Leonida & Cie”. Erau anii in care Romania era intre primele 10 natiuni unde automobilele circulau iar Leon Leonida aducea in 1906 primul automobil electric de la noi.

- - -

• 150 automobile in Romania - 1906

• 233 automobile in 1907

• 447 automobile in 1909

• 850 automobile in 1912

- - -

Distribuitor de automobile, Leonida & Cie, devenea un nume important cu sucursale in toata tara adaugand langa aceasta activitate si distributia de piese de schimb auto, reprezentanta Bosch sau vanzarea de biciclete si “frigidaire” tocmai lansate de General Motors (vezi reclama dreapta).

Compania a crescut spectaculos, apogeul fiind atins in perioada interbelica. Atelierele Leonida in perioada WW1 transforma 500 de autombile in autosanitare cu 4 locuri pentru evacuarea ranitilor.

In 1936 – S.T.B. (Societatea Comunala a Tramvaielor Bucuresti) comanda Leonida & Cie carosarea in “autobusuri” a 100 de sasiuri Renault.

In ajunul si in timpul WW2 - “Leonida & Co.” contribuie la conversia tancului R2 iar ulterior se implica in proiectele tancurilor TACAM – T60 si vanatorul de care – R35.


* * *


In “Automobile | Catalog de Accesorii 1912-1913” (scan dreapta) sunt prezentate si ceasurile de bord cu care puteau fi echipate automobilele distribuite de Leonida & Cie.

Sunt prezentate in catalog 4 variante de ceasuri de bord de automobil de la case importante din epoca (vezi scanuri mai jos - click pe imagine pentru detalii si marire):

• ceasornic bord “A.B.C.” | 8 zile, alama si doua variante de “tifre” – emailate sau “preparate cu radium, vizibile noaptea pe intuneric” (ref. 1154, 1155);

• ceasornic bord Doxa | in doua variante de rezerva de mers: 30 ore, respectiv 8 zile (ref. 1156, respectiv 1157);

• ceasornic bord Omega | ref. 1158

• ceasornic bord Longines |  ref. 1159
ceasornice Leonida | 1 ceasornice Leonida | 2 ceasornice Leonida | 3 ceasornice Leonida | 4

Catalogul prezinta si un interesant cronograf de buzunar cu afisaj pe ambele fete descris "Chronograf-Tachymetru cu 2 fete - Longines (ref. 1160)".
- - -
"Acest intrument, de foarte mare preciziune, este indispensabil automobilistilor cari doresc sa’si dea seama de viteza cu care ruleaza.
Avand forma si marimea unui ceasornic obicinuit, el indica ora, minutele, secundele si cincimile secundei.
El este astfel gradat incat indica in mod matematic si instantaneu viteza cu care se ruleaza fara ca sa fie nevoe de a face vr’un calcul. [...]"
Longines Leonida | 1 Longines Leonida | 2
- - -

La finalul prezentarii de ceasuri gasim o scurta referinta la un “ceasornic-bratara Omega | ” (ref. 1161)”. Cum catalogul este 1912-1913 mentiunea este cu atat mai interesanta! Sunt anii de “foarte inceput” ai ceasurilor de mana si fiind inainte de WW1 cu atat mai speciala este referinta. In plus trebuie retinuta prezenta coroanei la ora 09:00!

ceasornic-bratara Omega
- - -

In colectia Muzeului Ceasului “Nicolae Simache” din Ploiesti se pastreaza un astfel de ceas de bord – Omega “Leonida & Cie | Bucarest” (vezi imagine dreapta).
Ceasul a fost datat de Arhivele Omega (2009) prin intermediul J. R. Diethelm:
- - -
OMEGA - 8-days clock
 / for automobiles (also for air planes)
Case # 4’700’xxx
Mvt # 2’837’xxx (hidden under dial side of the movement)
Manual winding clock movement of cal. 27 LN - 8 days -
Watch reference: 125.27
Manufactured in July 1912

- - -

Cu multumiri pentru suportul acordat proiectului - Ceasuri pentru Romania - Muzeului Ceasului "Nicolae Simache" - Ploiesti.
O mentiune speciala si multumiri dlui Doru Farcus (o prezentare - aici) pentru suportul si materialele puse la dispozitie.

Surse:
- blog VWType3 Variant | Garajul Atelierele Leonida
- wikipedia.org | Automobilism in Romania




magazin Leonida | Calea Victoriei
magazin Leonida | Calea Victoriei

magazin Leonida | Calea Victoriei
magazin Leonida | Calea Victoriei

ad "frigidaire" Leonida | 1929
ad "frigidaire" Leonida | 1929

catalog Leonida | 1913
catalog Leonida | 1913

catalog Leonida | 1913
catalog Leonida | 1913

catalog Leonida | 1913
catalog Leonida | 1913

Omega "Leonida" | 8 zile | Muzeul Ceasului Ploiesti
Omega "Leonida" | 8 zile | Muzeul Ceasului Ploiesti





SEO monitor

ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2011 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English