Contract de intretinere - ceasuri CFR | Moldova | 01.09.1925
Prin dispozitia Directiei Generale CFR nr. 63855/139111 M. 8473 M.5 la 01.09.1925 intra intrau in vigoare regulile prin care se facea intretinerea "pentru intretinerea, regularea si repararea orologiilor, pendulelor si ceasornicelor CFR". Decizia si modelul contractului prin care se prestau aceste servicii au fost publicate in Buletinul Cailor Ferate Romane din anul 1925 (pag. 1800-1801) - vezi coloana dreapta.
Astfel:
Pentru zonele din Moldova ale CFR-ului au fost desemnati 5 ceasornicari ce putea derula aceste activitati:
1. zona Iasului (pana la Husi, Pascani, Falticeni, Dorohoi, Harlau) - Vasile Ostapovici | str. I.C. Bratianu nr. 193 - Iasi
2. zona Galatiului (pana la Tecuci, Barlad) - Sulim I. Cohon | str. Principesa Maria nr. 10 - Galati
3. zona Bacaului (pana la Adjud, Marasesti, Piatra-Neamt si Moinesti) - Ionita Baiu | str. Centrala nr. 15 - Bacau
4. zona Chisinaului (pana la Tighina) - Teresatov Ilarion | str. Alexandru cel Bun nr. 63 - Chisinau
5. zona Balti - Vasile V. Ostapovici | str. Lapusneanu nr. 25 - Iasi
Paragrafele de mai jos stabileau modul in care era solicitata interventia ceasorniarului dar si necesitatea de a incheia un contract cu fiecare dintre acestia in baza unui model propus in continuare de Directiunea Generala CFR.
Parcuragnd principalele prevederi al acestui contract putem intelege care erau tipurile de ceasuri pe care Caile Ferate din Romania acelor ani le avea in garile sale, modalitatea de lucru dar si facilitatile oferite ceasornicarilor cu care colabora.
Astfel la Art.1 ceasornicarul "se obliga a regula si repara cu spesele sale toate orologiile si pendulele din birourile CFR din sectorul cuprins intre statiunile...".
La Art.2 se recizeaza ca "daca va avea necesitate de ajutoare, poate angaja pe spesele sale si pe raspunderea sa ceasornicarii, profesionisti buni...".
Art. 3 enumera toate locatiile dintr-o gara unde se aflau ceasurile CFR avute in vedere de contract, astfel - "Sunt cuprinse in acest contract toate orologiile, pendulele si ceasornicele aflate pe la birourile de prin statii, cladiri proprii ale Administratiei sau localurile inchiriate pentru diferitele sale servicii, salile de asteptare si restaurante de prin gari, orologii de peroane, precum si cele din diversele ateliere ...".
Informatii importante aflam si din continutul Art. 4 ce enumera "felul ceasornicelor uzitate in serviciul Cailor Ferate Romane ...: orologii monumentale, orologii de peron cu unul sau mai multe cadrane, pendule cadrane zise americane sau cu ghiulele, ceasornice de control de diferite sisteme si marimi pentru pazitori, precum si alte orologii si pendule ce se vor mai infiinta in viitor".
Cadenta reviziilor era precizata la Art. 5 ceasornicarul fiind "dator a reviziui cel putin o data pe luna toate ceasornicele de toate categoriile de pe linie, a le regula si executa toate reparatiile necesare".
Despre piesele de schimb necesare se preciza la Art. 6 specificandu-se ca "materialele de inlocuit, precum: cadrane si geamuri se vor furmiza de Directiunea Generala CFR iar celelalte piese stricate care ar fi de inlocuit se vor furniza de D-l ceasornicar [...]" iar "[...] Orice orologiu care va deveni asa de stricat, in cat ar trebui scos din serviciu, se va modifica [CptR probabil corect - "notifica"] de ceasornicar, inspectiunei respective sub controlul careia se afla dansul care va decide daca urmeaza a se inlocui sau nu".
"Pentru revizuirea si intretinerea ceasornicelor de pe linie Directiunea Generala acorda D-lui [ceasornicar] si personalului sau reconoscut de dansa, calatoria gratuita cu toate trenurile in clasa II-a pe liniile aratate ..." era facilitatea mentionata de Art. 7.
Pentru remedierea problemelor la unul din ceasuri, conform Art. 8 - "pe data ce va fi avizat de Inspectie sau de seful garei cum ca un orologiu defect de la vre-o statiune se afla deranjat, va fi dator, dansul personal sau un reprezentant al sau [...] sa porneasca cu primul tren pentru a-l repara".
Iar orologiile din gara trebuiau sa functioneze dupa "ora exacta" pentru ca ceasornicarul era "obligat sa aiba un ceasornic de precizie, dupa care se va regula ceasornicele CFR din cuprinsul sectorului aratat la Art. 1, iar D-sa isi va regula cesornicicul D-sale dupa ora de Bucuresti pentru care [...] este obligat a lua ora exacta la statia sa de domiciuliu, la ora 12 din zi, cand statiunea primeste si ea ora prin firul telegrafic din Bucuresti".
Documentul continua cu inca noua articole ce includeau "modul de plata", "durata", "masurile coercitive" sau "darile si taxele".
* * *
Document prezentat prin amabilitatea lui Catalin Pavel un pasionat al istoriei C.F.R.-ului. Multumiri!
[up-date: aprilie.2019]aprilie.2019