Ramnicu Sarat
(carte postala delcampe.net | gara Ramnicu Sarat | 1913)
Actuala gara din Ramnicu Sarat a fost construita intre anii 1897-1898 si a inlocuit o initiala gara a orasului (construita in 1881) fiind unul din putinele exemple de relocare a unei gari din considerente urbanistice dar mai ales la presiunea autoritailor locale.
"Gara noua", construita dupa planurile arhitectului Nicolae C. Mihaescu, "este sigura gara a timpului care opteaza explicit pentru adoptarea unei arhitecturi specifice epocii si imaginii programului industrial atat in Romania, cat si pe plan international. [...] Gara din Ramnicu Sarat pune in opera [...] un raport plin-gol in fatada principala care favorizeaza golul, cu ferestre de dimensiuni mari si atent articulate pentru zonele publice, culminand cu marele vitraj semicircular din axul intrarii. Acest element este specific arhitecturii marilor gari europene din a doua jumatate a secolului XIX, functia sa fiind aceea de iluminare a holului central, care devine un fel de ’spatiu-oras’. In acest context, este de remarcat faptul ca gara din Ramnicu Sarat este una dintre putinele constructii feroviare romanesti care include un astfel de spatiu generos, desfasurat pe doua niveluri." (vezi "Proiectul feroviar romanesc [1842-1916]" - Toader Popescu, ed. Simetria, 2014, pag. 217).
Un element neluat in considerare in argumentatia sa de arh. Teodor Popescu este si ceasul de dimensiuni considerabile inclus in fatada de sticla dinspre oras, orologiul fiind la randu-i un element din specificitatea stilului arhitectonic expus.
ceasul garii din Ramnicu Sarat (inceput de sec. XX) / sursa - aici si 1964 / carte postala delcampe.net
Imagini ale garii de-a lungul sec. XX prezinta orologiul in toata splendoarea sa fiind singurul exemplu de o asemenea anvergura si estetica pentru o astfel de constructie de la noi.
Bineinteles gara a avut si un ceas de peron Paul Garnier imediat in stranga iesirii pe peron, ceasul fiind dificil de vazut in imaginile cu gara, de pe aceasta parte, ce se pastreaza.
gara din Ramnicu Sarat (interbelic) | detaliu peron (ceas Paul Garnier in stanga iesirii pe peron)
Ceasul Paul Garnier de pe peronul garii nu mai exista dar (greu de spus daca din fericire sau nu) se mai pastreaza cadranul ceasului din fatada garii. Trebuie sa fii fost un ceas spectaculos atat prin dimensinile generoase cat si prin amplasament si integrare in vitrajul de deasupra intrarii (imagini detaliu in coloana dreapta). Cadranul din elemente de sticla vopsite, cifre romane, indicatoare tip lance, decoratiuni si o lampa din fier forjat iar sub ceas un mic panou unde probabil era inscriptionat numele orasului, toate detalii ce astazi sunt degradate sau agresate de ’modernitatea’ zilelor noastre.
[up-date: aprilie.2019]aprilie.2019