Ceas de habitaclu (plafon) - Oltcit / Dacia
In 1976 autoritatile romanesti de la aceea vreme semneaza in Franta un parteneriat cu compania auto Citroën. Scopul era fabricatia la Craiova - Romania a unui automobil de mici dimensiuni, o alternativa "tinereasca" la Dacia ce se producea la Pitesti. Diversele istorii mentioneaza discutii si cu Volkswagen pentru ceea ce avea sa devina VW Golf dar negocierile nu au avut o finalitate.
Fabrica de la Craiova - Oltcit SA a fost construita incepand cu 1977 iar un prim termen de punere partiala in functiune era planficat pentru octombrie 1979 (cf. cu Petre Opris - "Licente straine pentru produse civile si militare fabricate in Romania (1946-1989)", editura Militara, 2018 - in capitolul "Programul romano-francez Oltcit", pag. 107). O prima transa de 81 de automobile au fost produse in toamna anului 1981, nelivrata insa din cauza defectiunilor in functionarea masinilor (vezi Petre Opris, op. cit. pag. 107), productia de serie incepand in 1982. Au existat 4 variante (Special / Club 11 / Club 12 / Axel) de fabricatie, detalii despre modele, echipari, piete de destinatie putand fi parcurse pe indelete - aici, aici sau aici.
Intre ianuarie 1982 si august 1988 au fost vandute un total de 61.437 autoturisme, foarte departe de planurile initiale ce stabileau productia a 80.000 - 130.000 buc./an. Astfel parteneriatul romano-francez s-a confruntat cu numeroase probleme financiare, situatia ducand la retragerea francezilor din asociere in 1991, dupa nenumarate incercari de a aduce investitia in parametri economico-financiari rezonabili. Pentru informatii complete recomandam lucrarea lui Petre Opris - citata mai sus, pag. 104-125.
Ceasul electronic montat in habitaclu (montat central pe plafon intre parasolare) a echipat doar modelele Club si Axel si facea parte din "elementele care nu se pot repara in caz de defectare" (cf. scan dreapta "Conducerea si intretinerea autoturismelor Olcit" | Nicolae Andreev, Mihalache Stoleru, Traian Canta | Ed. Sport-Turism"- 1985, pag. 95) dar scheme electrice prezentate mentioneaza ceasul si pe variantele Special (vezi schema electrica la final).
Intr-un document al Ministerului Industriei Electrotehnice (semnat de ministrul de la acel moment - Nicolae Vaidescu) datat 8 decembrie 1986, raport ce se pastreaza astazi in arhiva SANIC - Fond CC al PCR - Sectia Economica / dosar 174 din 1986 se precizeaza:
"Raport - privind producția de ceasuri mecanice de mână și electronice pe anii 1986 si 1987
[...] La Institutul de Tehnică de Calcul București – Fabrica de Memorii Timișoara s-au fabricat pe 11 luni din anul 1986, 18 mii bucati, iar in luna decembrie s-au lansat in fabricatie si se vor executa 2 mii bucati (total an 1986 = 20 mii bucati) ceasuri electronice pentru OLCIT cu toate componentele din tara si cu circuite integrate fabricate la I. Microelectronica Bucuresti. Precizam ca [...] unitatea poate prelua in executie pentru anul 1987 pana la 80 mii bucati pe an conform solicitarii intreprinderii OLTCIT [...]".[nota: in imagini coloana dreapta un extras din documentul specificat - intregul document poate fi parcurs - aici]
Fabrica de Memorii Timisoara (denumirea completa a fost - Fabrica de Memorii Electronice si Componente pentru Tehnica de Calcul) a fost infiintata ca sectie a ITC (Institutul de Tehnica de Calcul) Bucuresti in 1972 devenind autonoma in 1976. "[...] Infiintarea unitatii de productie s-a facut pentru a fabrica memoriile calculatoarelor electronice Felix C-256, preluate prin licenta de la firma franceze CII [...] Fabrica [...] a fost singura specializata pe productia de memorii din fostele tari socialiste, incluse in sistemul de cooperare CAER/SUMEC. Modulele de memorii s-au exportat in RDG si URSS [...]" (citatul de mai sus din - Electronica romaneasca. O istorie traita. - vol. 3 - Tehnica de calcul / pag. 130-131 | volum coordonat de Ion Miu | editura AGIR / 2013.
Din acelasi volum (coord. Ion Miu) - capitolul VI - partea a 3a "Linie de fabricatie ceasuri electronice pentru autoturismele Oltcit si Dacia" (pag. 133):
"In anul 1980 fabrica a primit sarcina de a integra ceasul digital in autoturismul Oltcit. Desi era un dispozitiv electronic simplu, integrarea lui nu a fost foarte usoara, deoarece parametrii tehnici erau dificil de realizat:1. precizia: 1 sec./24 ore2. gama de temperatura: -35°C / +85°C 3. consum: 5mA fara afisaj si 100mA cu afisajA fost obligatoriu sa proiectam circuitele integrate in tehnologie.Au fost produse 10.000 buc. pe an."(nota: documentul din arhiva CC precizeaza pentru primele 11 luni din 1986 fabricarea a 18.000 buc.)
Dupa 1991 partea franceza se retrage din asociere iar compania isi schimba numele in Automobile Craiova SA (coloana dreapta - certificat actionar "marea privatizare" 1996). Productia de automobile continua sub denumirea Oltena pana in 1996 cand este vanduta ultima masina iar actionarul majoritar pentru partea de productie auto devenise, din 1994, producatorul coreean Daewoo.
Un total de 230.000 de masini Oltcit/Oltena a fost produs in aproximativ 12 ani de productie.
* * *
Cu multumiri pentru suport - Victor si Liviu-Teodor Ene.Sursa imagini arhiva Oltcit SA (coloana dreapta) - romaniancar.com
Brasov, august.2018
[actualizat: august.2018]