Ceas de habitaclu (plafon) - Oltcit / Dacia
In 1976 autoritatile romanesti de la aceea vreme semneaza in Franta un parteneriat cu compania auto Citroën. Scopul era fabricatia la Craiova - Romania a unui automobil de mici dimensiuni, o alternativa "tinereasca" la Dacia ce se producea la Pitesti. Diversele istorii mentioneaza discutii si cu Volkswagen pentru ceea ce avea sa devina VW Golf dar negocierile nu au avut o finalitate.
Fabrica de la Craiova - Oltcit SA a fost construita incepand cu 1977 iar primele masini au iesit pe poarta fabricii in 1984. Au existat 4 variante (Special / Club 11 / Club 12 / Axel) de fabricatie, detalii despre modele, echipari, piete de destinatie putand fi parcurse pe indelete - aici, aici sau aici.
Ceasul electronic montat in habitaclu (montat central pe plafon intre parasolare) a echipat doar modelele Club si Axel si facea parte din "elementele care nu se pot repara in caz de defectare" (cf. scan dreapta "Conducerea si intretinerea autoturismelor Olcit" | Nicolae Andreev, Mihalache Stoleru, Traian Canta | Ed. Sport-Turism"- 1985, pag. 95) dar scheme electrice prezentate mentioneaza ceasul si pe variantele Special (vezi schema electrica la final).
Intr-un document din 1986 ce se pastreaza astazi in arhiva CC al PCR - Sectia Economica / dosar 174 din 1986 (informatie prezentata si preluata prin amabilitatea - Industrializarea Romaniei | link - aici) se precizeaza:
"Producția de ceasuri mecanice de mână și electronice - 1986
Întreprinderea Mecanică Fină București și Institutul de Tehnică de Calcul București – Fabrica de Memorii Timișoara au fost cele două unități industriale din cadrul Ministerului Industriei Electrotehnice răspunzătoare de producerea ceasurilor de mână și electronice (codificate în planul de stat la poziția ,,aparate și mecanisme de orologerie”).
Întreprinderea Mecanică Fină București fabrica ceasuri de mână mecanice și electronice. Ceasurile de mână mecanice erau realizate în cooperare cu China, ceasurile de mână electronice analogice erau produse în cooperare cu China și R.D. Germană, iar producția de ceasuri electronice cu afișaj erau integrata în totalitate în țară.
De partea cealaltă, Institutul de Tehnică de Calcul București – Fabrica de Memorii Timișoara se ocupa de fabricarea ceasurilor electronice pentru autoturismul Oltcit. Interesant este că ele erau realizate cu componente din țară – circuitele integrate erau realizate la Întreprinderea ,,Microelectronica” București.
Din punct de vedere statistic, producția de ceasuri la Întreprinderea Mecanică Fină București pe primele 11 luni ale anului 1986, era cifrată la 180.000 bucăți, iar la Institutul de Tehnică de Calcul București – Fabrica de Memorii Timișoara, 18.000 bucăți [...]"
Despre activitatea Mecanica Fina exista pe site prezentari detailate; astazi si aici primele detalii despre ceasul Oltcit (a echipat si modele de Dacia) fabricat la Timisoara.
Fabrica de Memorii Timisoara (denumirea completa a fost - Fabrica de Memorii Electronice si Componente pentru Tehnica de Calcul) a fost infiintata ca sectie a ITC (Institutul de Tehnica de Calcul) Bucuresti in 1972 devenind autonoma in 1976. "[...] Infiintarea unitatii de productie s-a facut pentru a fabrica memoriile calculatoarelor electronice Felix C-256, preluate prin licenta de la firma franceze CII [...] Fabrica [...] a fost singura specializata pe productia de memorii din fostele tari socialiste , incluse in sistemul de cooperare CAER/SUMEC. Modulele de memorii s-au exportat in RDG si URSS [...]" (citatul de mai sus din - Electronica romaneasca. O istorie traita. - vol. 3 - Tehnica de calcul / pag. 130-131 | volum coordonat de Ion Miu | editura AGIR / 2013.
Din acelasi volum (coord. Ion Miu) - capitolul VI - partea a 3a "Linie de fabricatie ceasuri electronice pentru autoturismele Oltcit si Dacia" (pag. 133):
"In anul 1980 fabrica a primit sarcina de a integra ceasul digital in autoturismul Oltcit. Desi era un dispozitiv electronic simplu, integrarea lui nu a fost foarte usoara, deoarece parametrii tehnici erau dificil de realizat:1. precizia: 1 sec./24 ore2. gama de temperatura: -35°C / +85°C 3. consum: 5mA fara afisaj si 100mA cu afisajA fost obligatoriu sa proiectam circuitele integrate in tehnologie.Au fost produse 10.000 buc. pe an."(nota: documentul din arhiva CC precizeaza pentru primele 11 luni din 1986 fabricarea a 18.000 buc.)
Dupa 1991 partea franceza se retrage din asociere iar compania isi schimba numele in Automobile Craiova SA (coloana dreapta - certificat actionar "marea privatizare" 1996). Productia de automobile continua sub denumirea Oltena pana in 1996 cand este vanduta ultima masina iar actionarul majoritar pentru partea de productie auto devenise, din 1994, producatorul coreean Daewoo.
Un total de 230.000 de masini Oltcit/Oltena a fost produs in aproximativ 12 ani de productie.
* * *
Cu multumiri pentru suport - Victor si Liviu-Teodor Ene.Sursa imagini arhiva Oltcit SA (coloana dreapta) - romaniancar.com
Brasov, august.2018
[actualizat: august.2018]