ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »

CEASURI PENTRU ROMANIA

Sambata, 22.Sep.2018
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» Pendule
» ceasuri | Made in Romania
» Turnuri cu ceas
» Benrus - origine Romania ?
» Istorii
» Muzee
» Casa Regală a Romβniei
» Mofturi
» Noutati / Evenimente

Universal Geneve | Aero-Compax (in dotarea pilotilor militari romani) | 1942-1952

Manufactura Universal Geneve, fondata la 1894, este un producator cu puternice rezonante in istoria orologeriei. O casa orologera ce a lasat in urma numeroase modele respectate astazi, Aero-Compax fiind unul dintre acestea.

Lansate incepand cu 1936, seriile Compur si Compax sunt punctul de pornire pentru o “familie” de ceasuri-cronograf ce include, langa Aero-Compax (1940) si variantele Uni-Compax, Medico-Compax, Film-Compax, Dato-Compax sau Tri-Compax (1944).

Aero-Compax, un ceas ce in perioada celui de-al doilea razboi mondial s-a aflat si la mana pilotilor militari romani, este caracterizat de subcadranul aflat la ora 12, o “complicatie” ce putea indica timpul de plecare/sosire, informatie necesara unui pilot in timpul zborului. Cadranul este completat de alte trei subcadrane pentru: contorizare minute, ore si secundar periferic la ora 09:00.

Ceasul este echipat cu un mecanism cu armare manuala - calibru 287 (diametru: 33.2 mm | grosime: 6.05 mm | 17 rubine | 18.000 vph). Diferite variante au fost fabricate pana la sfarsitul anilor ‘960 toate fiind astazi piese de rezistenta in orice colectie. Incepand cu anii 2000 reinterpretari moderne ale cronografelor Compax au revenit in portofoliul actualului Universal Geneve.

Incepand cu 2008 am avut sansa de a discuta cu mai multi posesori ai unor astfel de ceasuri, cateva dintre acestea inca in posesia familiilor pilotilor ce le-au primit. Intr-o discutie cu istoricul Daniel Focsa, celebra noastra aviatoare Mariana Dragescu relata - “in doua randuri, aviatoarele de la Escadrila Alba (deci, si Nadia Russo) am primit cadou sau cu un pret simbolic, ceasuri Universal Geneve. Prima data, la inceputul razboiului sau inainte si a doua oara, dupa cativa ani. Al doilea ceas il am si acum la mana... Ceasurile au fost primite din partea conducerii aviatiei, probabil de la Subsecretariatul de Stat al Aerului. In general, toti pilotii primeau Universal Geneve... Este un ceas foarte rezistent, a fost lovit, trantit de mai multe ori fara sa pateasca nimic.” 
foto: Sohoblovska Chata, Cehoslovacia - 25 iulie 1945. In imagine Mariana Dragescu avand la mana ceasul Universal Aero-Compax (foto colectia Daniel Focsa). Astazi ceasul se pastreaza in colectia Muzeului National de Istorie al Romaniei - Bucuresti.
Daniel Focsa - "Escadrila Alba - o istorie subiectiva", Editura Vremea, Bucuresti - 2008

In cei zece ani de cautari am reusit sa identific in diverse colectii (private sau muzeale) un numar de 12 ceasuri Aero-Compax. Serialele acestor ceasuri sunt cuprinse in intervalul: 826.454 (cel mai mic serial cunoscut - corespunzator anului 1942) - 1.549.305 (cel mai mare serial cunoscut - corespunzator anului 1952).
Aceste 12 ceasuri au inscriptionate pe capacul spate, langa seria ceasului, una din referintele Universal Geneve - ref. 22414 sau ref. 22477.

Universal Geneve a produs pentru Aero-Compax mai mult de 20 de variante de cadran, dar avand in vedere exemplarele identificate, cel mai probabil, pilotii militari au primit doar aceste doua referinte.
Prezint mai jos doua extrase din cel mai complet volum dedicat cronografelor Universal Geneve - Pietro Giuliano Sala - "Universal Watch Geneve - chronographs and complicated wristwatches", pag. 318, ed. Vallardi, 2010.

O alta imagine de referinta, de la finalul WW2, in care poate fi vazut un ceas Aero-Compax la mana unui pilot militar roman (de data aceasta in varianta cu cadran negru) il prezinta pe Bazu Cantacuzino, un alt nume de referinta pentru istoria aviatiei de la noi.
foto: Bazu Cantacuzino si James Gunn III in 1944 la Foggia in baza americana unde au fost "repatriati" prizonieri americani WW2 din Romania (imagine prin amabilitatea - Dan Melinte

Avand in vedere abundenta de imagini WW2 in care sunt prezente ceasuri Aero-Compax am sperat ca voi gasi mai multe informatii in arhivele noastre militare. Pana la aceasta data (2017) singura referinta gasita (si ar putea reprezenta momentul la care s-a decis achizitia acestor ceasuri pentru pilotii militari romani) il reprezinta un articol al prof. G. Petrescu - “Studiul mersurilor unor ceasornice de mana cerut de Ministerul Inzestrarii Armatei” gasit in Revista Aeronauticei - martie.1943. In fapt articolul este un raport realizat de Observatorul Astronomic Bucuresti in octombrie.1942 prin care se comunicau verficarile facute la precizia in functionare pentru 7 (sapte) ceasuri de la diversi producatori, dupa cum urmeaza: Breitling (2 ceasuri), Universal Geneve (2 ceasuri intre care un Aero-Compax), Grana, Tavannes si Doxa. Ceasurile au fost observate pentru un interval de 10 zile primele doua locuri in clasamentul final fiind ocupate, in ordine de Breitling (ceasul cu seria 470.871), respectiv Universal Geneve Aero-Compax (serial 752.723 ref. 22414, referinta ce o regasim si la 6 ceasuri dintre cele 12 identificate in cautarile mele).
"Extras din Revista Aeronauticei pe luna martie 1943" - prof. G. Petrescu | in arhiva Bibliotecii Academei Romane | fond II.184417

Cat priveste modul in care pilotii militari romani au primit aceste ceasuri de la autoritatile din epoca, informatiile (de aceasta data obtinute doar din discutiile avute) precizeaza ca, fie au fost primite in mod gratuit (pe perioada razboiului - WW2), fie au fost achizitionate contracost (la preturi preferentiale, cu variante de plata in rate sau complet, la primire). Interesant este ca distributia acestor ceasuri a continuat si dupa 1945, pana in ajunul reformei monetare din 1952, cand s-au livrat ceasuri cu serial - 1.5xx.xxx. Dupa acest an nu mai exista informatii despre astfel de ceasuri!

Un ultim detaliu ce l-am obtinut cu ajutorul colectionarilor este modul in care au fost ambalate aceste ceasuri pentru expeditia in Romania. Pentru primele variante (in general ref. 22414) venite in Romania a fost folosita o cutie comuna, cutie ce Universal Geneve o folosea si pentru alte modele. Imaginea unei astfel de cutii in continuare [cu mentiunea interesanta ca probabil numele si serialul scris pe capac (876.892) ofera detalii despre ceasul ce l-a continut dar si despre ofiterul (cpt. cdor Grigorescu Gh.) ce a primit cronograful].
cutie Aero-Compax | serial 876.892 | cpt. cdor Grigorescu Gh. (sursa imagine - M.Tinel) / reclama Universal Geneve 1940 (sursa: Jurnal Suisse d’Horlogerie)

Aceeasi referinta (ref. 22414) din anii ‘950 a avut un alt model de cutie, model ce probabil s-a regasit la toate exemplarele cu serial dupa 1.4xx.xxx. In coloana din dreapta o imagine a acestei cutii si a ceasului ce il contine si astazi, la peste 65 de ani de la primire.

Orice corecturi, completari sau intrebari sunt binevenite!
Cu multumiri lui Dragos Perju | Time Club Romania pentru imaginile din deschidere si de la final.
* * *
Lista ceasurilor Universal Geneve - AeroCompax (in legatura cu piloti romani) identificate in diverse colectii [decembrie.2017]:

[up-date: decembrie.2017]

Brasov, octombrie.2008

Aero-Compax | reclama 1946
Aero-Compax | reclama 1946

Pietro Giuliano Sala | Universal Geneve (2010)
Pietro Giuliano Sala | Universal Geneve (2010)

Universal Geneve - AeroCompax (1951)
Universal Geneve - AeroCompax (1951)

Universal Geneve | cal. 287
Universal Geneve | cal. 287

cf. Pietro Giuliano Sala (2010)
cf. Pietro Giuliano Sala (2010)

Universal Geneve | Aerocompax | ref. 22414
Universal Geneve | Aerocompax | ref. 22414

cf. Pietro Giuliano Sala (2010)
cf. Pietro Giuliano Sala (2010)

Universal Geneve | Aerocompax | ref. 22477
Universal Geneve | Aerocompax | ref. 22477

G. Petrescu | studiu ceasornice (1943)
G. Petrescu | studiu ceasornice (1943)

G. Petrescu | studiu ceasornice (1943)
G. Petrescu | studiu ceasornice (1943)










Universal Geneve - AeroCompax (1952) ref. 22414
Universal Geneve - AeroCompax (1952) ref. 22414

Universal Geneve - AeroCompax (1951) Cu multumiri lui Dragos Perju | Time Club Romania pentru imaginile din deschidere si de la final
Universal Geneve - AeroCompax (1951) Cu multumiri lui Dragos Perju | Time Club Romania pentru imaginile din deschidere si de la final






ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2011 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English